با استعفای محمد جواد محرابی ازمعاونت مطبوعاتی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، دوران پنج ساله مسئولیت او در مطبوعات استان به پایان رسید.
محرابی در حالی از اسفندماه سال ۱۳۹۵ به عنوان سرپرست معاونت مطبوعاتی و تبلیغاتی ادارهکل فرهنگ ارشاد اسلامی قم منصوب شده بود که فروردین ماه امسال با انتصاب امیرعلی عموزاده به عنوان معاون «فرهنگی و رسانه» از سوی مدیرکل سابق ارشاد و عملاً تنزل جایگاه «معاونت مطبوعات» به «اداره مطبوعات» در ساختار اجرایی ادارهکل، ریاست اداره مطبوعات این معاونت را برعهده داشت.
محمد جواد محرابی با تأیید خبر استعفا از اداره مطبوعات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، به ارائه گزارش مختصری از عملکرد دوران ۵ ساله حضور خود در این معاونت پرداخت و گفت: یکی از مهمترین اتفاقات این دوران، تشکیل خانه مطبوعات استان با حضور حد اکثری فعالان و پیشکسوتان حوزه رسانه در استان از همه جریانهای سیاسی بود. با برگزاری دو دوره انتخابات خانه مطبوعات قم با تأیید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ثبت قانونی مهمترین نهاد صنفی خبرنگاران و رسانهها عملاً خلأ طولانی مدت این نهاد به صورت قانونی مرتفع شد.
او افزود: همچنین تا پیش از همهگیری کرونا، دو دوره آموزش مقدماتی و یک دوره آموزش تکمیلی روزنامهنگاری با حضور اساتید مجرب مرکز مطالعات و برنامهریزی رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد در جهت تقویت و ارتقای سطح کیفی آثار خبرنگاران قم برگزار شد.
معاون سابق مطبوعات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در ادامه با اشاره به جای خالی جشنوارههای حرفهای مطبوعات، به برگزاری دو دوره جشنواره مطبوعات و رسانههای استان قم در سالهای ۹۷ و ۹۸ اشاره کرد و گفت: همچنین سال گذشته نخستین دوره جشنواره ملی مطبوعات دینی به میزبانی قم اعلام فراخوان و تیرماه امسال، آیین اختتامیه آن با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سطح قابل قبولی برگزار شد.
او افزود: در عین حال همراهی و حمایت کاملی از برگزاری جشنوارههای رسانهای ابوذر و دیگر جشنوارههای رسانهای با کمک سایر دستگاهها انجام شد تا تولیدات رسانهای استان در ترازوی جشنوارههای مختلف محک زده شود و در نهایت به رشد و بالندگی مطبوعات بینجامد.
محرابی به تلاش چشمگیر معاونت مطبوعات اداره ارشاد قم برای ساماندهی آگهیهای نشریات اشاره کرد و گفت: در حالی که سالها وضعیت توزیع آگهی نشریات به عنوان مهمترین منبع تأمین مالی نشریات مکتوب با نابسامانی و چالشهای جدی مواجه بود، دستگاههای اجرایی استان ملزم شدند بر اساس قانون از طریق ارشاد به توزیع آگهی بپردازند تا هم حقوق رسانهها تضییع نشود، هم تلاش بیشتری برای نزدیکشدن به عدالت در توزیع صورت گیرد.
او ادامه داد: در این زمینه البته زحمات زیادی کشیده شد تا با همکاری مدیران ارشد استان و دستگاههای نظارتی قانون توزیع آگهی توسط ارشاد مورد پذیرش همه قرار گرفت و شفافیت و قانومندی جای هرگونه شائبه رانت و سوءاستفاده احتمالی را گرفت.
رئیس سابق اداره مطبوعات ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم همچنین به برگزاری بیش از ۷۰ جلسه شورای اطلاعرسانی استان قم به دبیری ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و به محوریت معاونت مطبوعاتی اشاره کرد و گفت: این جلسات بهمنظور همافزایی و هماهنگی دستگاههای اجرایی برای رفع چالشهای دوران کرونا و استفاده از ظرفیت رسانههای استان برای آگاهیبخشی به شهروندان برگزار شد.
شایان ذکر است با پذیرش استعفای محمد جواد محرابی از معاونت مطبوعاتی ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، حجتالاسلام علی اسماعیلیان از سوی امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به عنوان سرپرست جدید این اداره منصوب شد.
در کارنامه اجرایی سرپرست جدید اداره مطبوعات ارشاد قم، یک دوره ریاست ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان قم و سرپرستی معاونت فرهنگی و هنری اداره ارشاد قم به چشم میخورد.
منبع:شهربیست