رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان از تولید و توزیع سالانه بیش از ۷۰ هزار چشمه پیوندک درخت پسته در بین باغداران این استان خبر داد.

 احمد دزیانیان گفت: ۵۰ رقم پسته نر و ۵۰ رقم پسته ماده در قالب ارزیابی‌های سازگاری در این ایستگاه آماده شده است و ارقام باکیفیت ضمن تکثیر در طول بیش از ۲۰ سال گذشته، در قالب پیوندک در بین باغداران استان و کشور توزیع می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تقاضای بسیاری از سوی باغداران استان برای دریافت این پیوندک‌ها وجود دارد که نشان دهنده اهمیت تولید آن‌ها است، افزود: همچنین این مرکز با تولید سالانه ۲۰۰ هزار نهال پسته شناسنامه‌دار بزرگترین تولیدکننده این نوع نهال در کشور است.

دزیانیان با بیان اینکه این مرکز سالانه بین ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نهال دیگر درختان میوه از جمله زردآلو، گیلاس، بادام، انگور، سیب و گردو را تولید می‌کند، ابراز داشت: این مرکز بر تولید سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نهال درختان میوه هسته دار و دانه دار در سطح استان نظارت دارد.

وی به تولید بذر اصلاح شده گندم، جو، کُلزا و ذرت در مرکز تحقیقات کشاورزی و ایستگاه‌های تابعه آن در سطح استان سمنان نیز اشاره کرد و گفت: کشاورزانی که از بذرهای اصلاح شده استفاده کنند می‌توانند از ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش عملکرد داشته باشند.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان با بیان اینکه این مرکز ۱۰۰ درصد طبقات پرورشی گندم و جو استان را تولید می‌کند، تصریح کرد: همچنین نظارت بر تولید بذرهای کشاورزان پیشرو نیز از دیگر وظایف این مرکز است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.