به گفته محققان داروی جدید آرتریت روماتوئید آزمایش فاز ۳ را پشت سر گذاشت و به نظر می‌رسد تایید شود.

 

آرتریت روماتوئید (RA) یک بیماری خود ایمنی است که باعث التهاب مزمن مفاصل می‌شود. علائم روماتوئید در افراد مختلف متفاوت است.  

تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی نیوانگلند نتایج آزمایش فاز ۳ مثبتی را برای درمان جدید آنتی بادی مونوکلونال که آرتریت روماتوئید را هدف قرار می‌دهد، گزارش کرده است.

این درمان گزینه جدیدی را برای بیمارانی که با روش‌های درمانی فعلی دست و پنجه نرم می‌کنند ارائه می‌دهد و تخمین زده می‌شود تا ۱۲ ماه آینده در دسترس باشد.

یکی از رایج‌ترین درمان‌های فعلی برای آرتریت روماتوئید شدید، آنتی بادی مونوکلونال به نام آدالیموماب است.

این درمان یک مولکول سیگنال دهنده ایمنی به نام فاکتور نکروز تومور (TNF) را مهار می‌کند که مشخص شده است التهاب مرتبط با این بیماری را کاهش می‌دهد.

IL-۶ (اینترلوکین ۶) مانند TNF نقش مهمی در سیگنال دهی ایمنی دارد و مهار این مولکول می‌تواند التهاب مرتبط با بیماری‌های خودایمنی مانند آرتریت روماتوئید را کاهش دهد.

در حال حاضر یک درمان آنتی بادی مونوکلونال به نام توسیلیزوماب در بازار وجود دارد که IL-۶ را هدف قرار می‌دهد.

توسیلیزوماب با اتصال به گیرنده‌های IL-۶ و مسدود کردن سیگنال ایمنی به این طریق عمل می‌کند، در حالی که اولوکیزوماب مستقیماً با مولکول‌های IL-۶ درگیر می‌شود.

مطالعه جدید منتشر شده ، نتایج آزمایش انسانی فاز ۳ اولوکیزوماب را گزارش می‌کند.
به همین منظور ، محققان در یک کارآزمایی ۱۶۴۸ داوطلب مبتلا به آرتریت روماتوئید را انتخاب کردند که به متوترکسات ، یک داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی که اغلب به عنوان خط اول درمان این بیماری استفاده می‌شود، پاسخ نمی‌دادند.

پاسخ کارآزمایی این بود که اولوکیزوماب به اندازه آدالیموماب موثر بود و به عنوان یک گزینه جدید امیدوارکننده برای بیمارانی می‌تواند باشد که به درمان موجود و فعلی پاسخ نمی‌دهند.

جوزف اسمولن از بیمارستان دانشگاهی وین، سرپرست این کارآزمایی ، گفت: داروی جدید به بسیاری از بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید که به داروی متوترکسات پاسخ درمانی خوبی ندادند ، کمک می‌کند و بهبودی در یک نفر از هر هشت بیمار رخ می‌دهد.

درمان جدید به طور قابل توجهی دامنه گزینه‌های بهبود را گسترش می‌دهد ، زیرا دارای مکانیسم اثر متفاوتی نسبت به سایر دارو‌ها دارد.

محققان انتظار دارند که داروی اولوکیزوماب ، برای تأیید بازار با نهاد‌های نظارتی در آمریکا و اروپا در طی ۶ تا ۱۲ ماه آینده ارائه و استفاده شود.


تحقیقات جدید در مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده است.


منبع: سایت نیواطلس منتشره از دانشگاه پزشکی وین

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار