ظهوری صبح امروز شنبه در نشست تخصصی با هیئت تجاری اقتصادی استان زنجان، گفت: نگاه ما به کشور ارمنستان افزون بر بازار این کشور به عنوان یک پل ارتباطی بسیار امن و مطمئن برای تبادلات تجاری با کشورهای دیگر از جمله اتحادیه اوراسیا و اتحادیه اروپا و سایر کشورها است.
او با بیان اینکه شرایط برای صادرات در کشور ارمنستان مهیا است، گفت: تعرفه ترجیحی ارمنستان با اتحادیه اوراسیا برای ۶ تا ۷ هزار قلم کالا به ما این امکان را میدهد که در این کشورها حضور پیدا کنیم.
سفیر ایران در جمهوری ارمنستان با بیان اینکه چند پروژه مهم در دستور کار کمیسیون مشترک ایران و ارمنستان بوده است، خاطرنشان کرد: آمادگی داشتن و سرعت عمل برای حضور در بازار کشورهای مختلف بسیار حائز اهمیت و بازار کشور ارمنستان برای فعالان اقتصادی استان زنجان بسیار آماده است که باید با یک برنامهریزی مناسب و سرعت عمل در حضور در بازارهای این کشورها حضور پیدا کرد و توسعه اقتصادی کشور را رقم زد.
ظهوری با بیان اینکه موانع و مشکلات مختلف برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان وجود دارد که خوشبختانه دولتهای مختلف به ویژه دولت سیزدهم درصدد برداشتن این موانع و باز کردن مسیر برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان است، ادامه داد: سیاست دولت جدید به خصوص در حوزه همسایگان گسترش همکاریها است که بر همین اساس دستور کار جدی ما فعال کردن فعالیتهای اقتصادی و رشد و توسعه همکاریها است که سفارت ایران در ارمنستان آماده همکاری همه جانبه با فعالان اقتصادی است.
او با بیان اینکه درخواست ما از فعالان اقتصادی مشخص کردن مشکلات و بیان آنها به ما و ارائه پیشنهاد در راستای رفع آنها است، گفت: باید به دنبال علت این بود که چرا در بازار ۱۵ کشور همسایه و حوزه cis حضورمان پررنگ نبوده با وجود اینکه تولیدات ما قوی و با کیفیت بوده و توانمندیهای بسیار خوبی داریم.
سفیر ایران در جمهوری ارمنستان بابیان اینکه بررسی همه جانبه بازار کشورها از جمله مسائل حقوقی، اداری و کیفی و استاندارد و ... یکی از ضروریات کسب توفیقات تجاری و اقتصادی است، گفت: یکی از مشکلات ما عدم هزینه برای تحقیق و پژوهش و مطالعه نیازسنجی است، جمع آوری اطلاعات از بازارهای کشورها برای ورود حرفهای بسیار مهم بوده و تجربه کشورهای موفق در حوزه تجارت بیانگر این مهم است.
او با تأکید بر اینکه یکی از موانع رشد صادراتی ما عدم شناخت از بازار کشورهای مختلف است، افزود: تا زمانیکه با واقعیتهای پیش رو مواجه نشویم، به نقاط مطلوب هدفهای تجاری خودمون نخواهیم رسید، باید به دور از تعارفات به خوبی خود را آنالیز کنیم تا به بهترین خود رسیده و با بهترین شکل ممکن و حرفهای وارد بازرهای تجاری کشورها شویم.
ظهوری با اشاره به اینکه بازار کشور ارمنستان یک بازار رقابتی است، گفت: ورود با قدرت و با استاندارد بالا در بازار کشورهای رقابتی یک اصل مهم است که باید همراه با ورود با قدرت و حرفهای به بازار کشورها باشد که بازار رقابتی یعنی کیفیت بسته بندی ویژه بازار همان کشور باشد، شناخت ذائقه و نیازسنجی که در صورت تحقق منجر به حضور مثمثمرر در کشورهای مختلف باشد.
سفیر ایران در جمهوری ارمنستان با بیان اینکه باید بر اساس نیازها و الزامات بازار از جمله داشتن معرفی قوی، روابط عمومی، داشتن کاتالوگها به زبان روسی در کشورهای اوراسیا و زبانهای محلی مورد قبول کشورهای مختلف باشد، ادامه داد: معرفی مطلوب یک امتیاز برای شرکت تولیدی و صادراتی میباشد که از اهمیت بالایی برخوردار است.
او با بیان اینکه جذاب بودن و متنوع بودن و حضور و معرفی بسیار پرقدرت حائز اهمیت است، افزود: کشور ارمنستان دارای جمعیت سه میلیون نفری است و افزون بر آن ۱۰ میلیون ارامنه خارج از کشور دارد که لابیهای بسیار پرقدرت در دنیا دارند و این مهم به معنای این بوده که اگر شرکتهای مختلف خود را در بازارهای کشورها اثبات کنند، میتوانند از ارتباطات و لابیهای ارامنه خارج از این کشور برای افزایش صادرات و فروش محصولات خود در بازارهای کشورهای دیگر استفاده کنند.
سفیر ایران در جمهوری ارمنستان با بیان اینکه ۲ کشور ایران و ارمنستان دارای روابط تاریخی قدیمی بوده و کالاهای ایرانی در این کشور مورد توجه و استقبال مردم این کشور است، گفت: در ایران نیز ارامنه بسیاری حضور داشته و زندگی میکنند که موجب گسترش همکاریها در بخشهای مختلف و پیوندهای فرهنگی بین ۲ کشور شده است.
او با بیان اینکه ارتباطات فرهنگی تاریخی بسیار خوبی بین ایران و ارمنستان وجود دارد که از آن جمله دوستی چند هزار ساله و شهدای ارمنی در طی جنگ هشت ساله دفاع مقدس و همچنین جانبازان و آزادهها هستند، اظهار داشت: صادرات ایران به کشور ارمنستان افزایش پیدا کرده و در حال حاضر به ۵۶۰ میلیون دلار رسیده است که با همکاری مسئولان کشور ارمنستان در نظر داریم آن را به یک میلیارد دلار برسانیم که قابل تحقق است.