رئیس سازمان مدیریت بحران کشور مطرح کرد

آسیب به بیش از ۱۶ هزار خانوار در سیل مرداد امسال/ هزار میلیارد به استان‌های سیل زده تنخواه پرداخت شد

نامی گفت: در سیل مرداد امسال ۵۶۶۰ واحد شهری خسارت زیادی دیدند و ۱۰۹۲۰ واحد باید مجدد تعمیر شوند و ۱۶۸۲۰ خانوار آسیب دیدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ضمن تبریک هفته دولت گفت: از مجموع حوادث طبیعی آتش سوزی، سیل و زلزله در چند سال اخیر شاهد بودیم که اقدامات موثری در راستای پیشگیری بازسازی و بازتوانی انجام شده است.

وی افزود: آمادگی و پاسخگویی در مقابله با بحران در کشور ما وضعیت خوبی دارد و پنج هدف در حوزه پیشگیری داریم که ابتدا مدیریت یکپارچه و دوم هماهنگی تحقق تصمیم سازی بر مبنا درک صحیح از خطر سوم الویت دهی و توسعه مقابله با خطر در افزایش تاب آوری آمادگی و پاسخ مناسب به حوادث با مشارکت عمومی مردم و در آخر تحقق جامعه محوری مدیریت بحران که لازم در این زمینه اقدامات بیشتری انجام شود.

نامی گفت: از آغاز دولت سیزدهم تا کنون بیش از چهارده آیین نامه تدوین شده است که در صحنه عملیات بر اساس آن‌ها عمل می کنیم.

وی ادامه داد: در یک سال گذشته حوادث مختلفی داشتیم که با اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران در شرایط سخت مالی قرار داشت قسمتی از خسارات سیل ۹۸ در شش ماه گذشته پرداخت شده و خسارات زلزله سی سخت کامل پرداخت شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: دولت سیزدهم ۱۴۲۰۰ میلیار تومان خسارت پرداخت کرده که بخشی تملکی و بخشی تسهیلات بوده است.

نامی با اشاره به اینکه در سیل مرداد ۲۶ استان و ۱۳۳ شهر و ۱۳۴۴ روستا خسارت دیدند گفت: در سیل مرداد ماه امسال ۵۶۶۰ واحد شهری خسارت زیادی دیدند که باید از نو بنا شوند و ۱۰۹۲۰ واحد باید مجدد تعمیر شوند و ۱۶۸۲۰ خانوار آسیب دیدند.

وی در خصوص خسارت‌های وارده شده به مسیر‌های مواصلاتی گفت: ۲۸ هزار کیلومتر جاده آسیب دیدند و نیاز به بازسازی دارند.

نامی افزود: میزان قابل ملاحظه‌ای که شامل ۱۲۰ هزار هکتار ۴۹۰ هزار هکتار باغات ۱۲۷۷ استخر پرورش ماهی و حدود ۱۶۹۰ دستگاه خودرو در سیل مرداد ماه خسارت دیدند.

نامی گفت: برای جبران خسارت‌های وارد شده در سیل مردادماه هزار میلیار تومان در دولت مصوب شد و به صورت تنخواه اولیه در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد و مبلغ سه هزار میلیار پیش بینی شده تا بعد از تصویب در هیئت دولت به صورت تملیکی و تسهیلات در اختیارات خسارت دیدگان قرار بگیرد.

وی در خصوص اختلاف امار‌های اعلام شده در ایام سیل گفت: در ایام سیل امکان دارد بر اساس حوادث دیگر افرادی جان خود را از دست بدهند، اما ملاک اعلام امار فوتی‌ها در سیل هستند افرادی هستند که پزشکی قانونی علت فوت را خفگی در آب اعلام کنند که امار ۸۲ نفر فوتی اعلام شده در سیل مرداد ماه بر همین مبنا می‌باشد.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سئوال باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در هنگام وقوع حوادث امار اعلام شده توسط سازمان مدیریت بحران موثق است و خبرنگاران فقط به امار سازمان مدیریت بحران توجه کنند.

وی افزود: در حال تدوین دستور العملی هستیم که در هنگام وقوع حوادث امار مصدومین و تلفات فقط سازمان مدیریت بحران اعلام کند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: ماهواره جدید آیات در آینده نزدیک با حضور رئیس جمهور به فضا پرتاب خواهد شد.

وی افزود: این ماهواره جهت فعالیت‌های هواشناسی و سنجشی در مدار زمین قرار می‌گیرد و برای مقابله با حوادثی طبیعی نظیر سیل و زلزله کمک کننده خواهد بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار