کمیساریای عالی سازمان در امور پناهندگان در تازه ترین مورد با نشر اعلامیه ای از بازگشت اجباری مهاجرین افغانستان از تاجکستان هشدار داده و ابراز نگرانی کرده است.

بخش حفاظت بین المللی کمیساریای عالی سازمان در امور پناهندگان می‌گويد بازگشت اجباری پناهندگان افغانستانی از تاجیکستان غیر قانونی است و باید هرچه زودتر اخراج آنان متوقف شوند.

الیزابت تان، مدیر حفاظت بین المللی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گفت: تاجیکستان باید بازداشت و اخراج پناهجویان را متوقف کند، این اقدام زندگی آن ها را با خطر مواجه می سازد، بازگشت اجباری پناهجویان غیر قانونی و در مغایرت با اصل عدم اخراج است که سنگ بنای قوانین بین المللی پناهندگان است.

آمار های غیر رسمی نشان می‌دهند که از یک سال به اینسو تا کنون نزدیک به ۸ هزار افغانستانی به تاجکستان رفته‌اند که شماری از آنان نیز به طور اجباری از این کشور اخراج شده‌اند.

شماری از فعالان مهاجرین نیز می گویند که مهاجرین افغانستانی در بعضی کشورهای منطقه با چالش‌های جدی مواجه هستند که باید به وضعیت زندگی آنان توجه صورت گیرد.

همزمان شماری از مهاجرین افغانستان هم که از ترکیه اخراج شده، از بازداشت و دشواری های مهاجرت می‌گویند که از سوی پلیس این کشور شکنجه شده‌اند و بعد از اذیت و آزار به طور اجبار به افغانستان فرستاده شده‌اند.

مهاجرانی که به گفته خودشان، به دلیل فقر و تنگدستی به کشورهای همسایه و منطقه رفته‌اند؛:اما شماری از کشورها آنان را اخراج می کنند.

در کمپ ابوظبی نیز، مهاجرین حال و روز خوبی ندارند، پناهجویانی که قرار است به کشور سومی منتقل شوند اما به گفته خودشان تا هنوز خبری از انتقال به کشور سوم نیست و بیم آن می‌رود که دوباره به افغانستان برگشت داده شوند.

مسئولان طالبان در فرودگاه کابل نیز از ورود روزانه ده‌ها مهاجر به این کشور سخن می گویند.

هاشمی، مسئول فرودگاه کابل گفت: روزانه تا ۱۶۰ مهاجر افغانستانی توسط هواپیما از سوی کشورهای مختلف برگشت داده می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار