آبرسانی به ۱۰۰ روستای شهرستان بیله‌سوار

فرماندار شهرستان بیله‌سوار گفت: تا پایان امسال طرح آبرسانی به ۱۰۰ روستای شهرستان بیله‌سوار انجام می‌شود.

صاحبعلی اصغری گفت: آب همه روستاهای شهرستان که پیش از این از منابع محلی تامین می‌شد، با تداوم خشکسالی چند سال اخیر دچار کاهش و حتی خشک شده است.

فرماندار شهرستان بیله‌سوار می گوید: برای حل مشکل تامین آب در شهرستان طرحی توسط شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل تهیه شده که با اجرای آن، همه ۲۳۴ روستای شهرستان از محل مطمئن و دائمی آبرسانی می‌شود.

به گفته او، حدود نیمی از ۴۵۴ روستای پیش بینی شده برای اجرای طرح آبرسانی روستایی در استان اردبیل در قالب طرح آبرسانی قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در شهرستان بیله‌سوار واقع شده و همین امر، نشان دهنده وضعیت بحرانی آبرسانی در روستاهای این شهرستان است.

اصغری گفت: برای آبرسانی به مناطق روستایی شهرستان بیله‌سوار، احداث مجتمع آبرسانی خروسلو با اعتبار اولیه سه هزار میلیارد ریال توسط شرکت آب و فاضلاب استان اردبیل از سال ۱۳۹۹ آغاز شده و در حال اجراست.

فرماندار شهرستان بیله‌سوار می گوید: در قالب این طرح، ۶ کیلومتر خط انتقال آب از محل سد شهید غفاری پارس آباد به محل تصفیه خانه اجرا شده و با تزریق آب به بخشی از شبکه، تا پایان امسال آبرسانی به ۱۰۰ روستای منطقه از مجموع ۲۳۴ روستا به بهره برداری می‌رسد.

به گفته او، در قالب این طرح ۸۰ کیلومتر لوله گذاری و احداث شبکه انتقال اجرا شده و پس از تکمیل طرح، آب همه روستاهای شهرستان بیله سوار از محل مطمئن و دائمی تامین می‌شود.

فرماندار شهرستان بیله‌سوار در ادامه کمبود آب کشاورزی را مهمترین دغدغه کشاورزان و مردم این شهرستان ذکر کرد و گفت: شهرستان بیله سوار در انتهای خط شبکه آبیاری مغان قرار دارد و همواره با کاهش و کمبود آب برای کشاورزی مواجه بوده است.

او با اشاره به بروز بحران کمبود آب کشاورزی در شهرستان بیله سوار که از پارسال به شکل جدی آغاز شده و همچنان ادامه دارد، می گوید: پارسال به علت کمبود آب، ۹ هزار هکتار کشت دوم شهرستان بیله‌سوار ، امسال به ۲ هزار هکتار کاهش یافته است.

اصغری، وجود ۱۱۰ کیلومتر شبکه اصلی انتقال آب به شکل نهرهای بزرگ خاکی و هدر رفت آب در این مسیر به صورت نشت و تبخیر و وجود ۱۸۰ کیلومتر نهر فرعی روباز و فاقد لوله‌گذاری را از جمله دلایل کاهش بازده آب کشاورزی در منطقه مغان عنوان کرد و گفت: این مسائل در کنار تبخیر بالا در منطقه موجب کاهش آبدهی شبکه آبیاری مغان به خصوص در حوزه شهرستان بیله سوار شده است.

او تغییر نوع کشت در منطقه مغان به سمت محصولات جالیزی و اقتصادی و کاهش توان آبدهی سدهای بالادست و نیز مصرف بالای آب را از جمله دلایل دیگر شدت یافتن بحران آب در منطقه مغان و به خصوص شهرستان بیله سوار ذکر کرد.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.