نورالدین عزیری، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان می‌گوید که ۹۸ درصد اقلام صادراتی به چین و ۱۲ قلم کالا‌های صادراتی افغانستان به پاکستان معافیت گمرکی دریافت کرده است.

نورالدین عزیری، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان که امروز سه شنبه(۸ سنبله/شهریور) در نشست حسابد‌هی دولت به ملت در کابل صحبت می‌کرد گفت:" تلاش‌های جدی برای خود کفایی اقتصادی کشور آغاز شده که به ارزش بیش از یک میلیارد دالر آمریکایی اقلام به بیرون از کشور صادر و برای نخستین بار زمینه انتقال کالا‌های صادراتی هند از مسیر افغانستان و پاکستان به کشور ازبکستان، فراهم شده است".

عزیزی عادی سازی تعاملات تجارتی و عقد تفاهم نامه‌های تجارتی و ترانزیتی با کشور‌های منطقه، کاهش محدودیت‌های انتقال پول و تسهیل روند خریداری مواد اولیه و تأمين هماهنگی با کشور‌های چین، پاکستان، ایران، قزاقستان، ترکمنستان، ازبکستان، ترکیه، مالزی، امارات و روسیه در خصوص تحکیم روابط، حل مشکلات تجارتی و ترانزیتی و همچنان جلب سرمایه گذاری را از دیگر دستاورد های مهم یک ساله‌ وزارت‌اش عنوان کرد.

عزیزی گفت:" طی یک سال گذشته پروسه‌های مغلق و زمان‌گیر ساده ساخته شده و تسهیلات لازم برای سکتور خصوصی و تاجران در عرصه‌های مختلف به خصوص در بخش صدور ویزه تجارتی بوجود آمده است".

به گفته سرپرست وزارت صنعت و تجارت به اساس تفاهم که با کشور‌های همسایه صورت گرفته است ۹۸ درصد اقلام صادراتی افغانستان به چین و ۱۲ قلم کالا‌های صادراتی افغانستان به پاکستان، معافیت گمرکی دریافت کرده است.

عزیزی گفت:" ما برای جذب سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی و انکشافی، شرکت‌های سهامی داخلی را ایجاد کردیم که حدود ۱۲۷ میلیون دالر آمریکایی سرمایه برای احداث پارک های صنعتی جذب و برای متقاضیان داخلی و خارجی و بیش از ۶۳۰۰ جواز تجارتی و سرمایه گذاری نیز توزیع شده است".

پیش از این سهیل شاهین،  نماینده سیاسی طالبان در قطر گفته بود برای فعالیت های اقتصادی به پول‌های بلوکه افغانستان توسط آمریکا نیاز داریم؛ از این رو خواهان آزادسازی فوری این پول ها هستیم.

برچسب ها: طالبان ، تجارت ، صادرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.