پژوهش گستردهای که در آمریکا با حمایت شرکتهای بیمه صورت گرفته نشان میدهد، ۱۲ خودرو از ۲۳ خودروی سدان، شاسیبلند سایز متوسط و وانتهای مورد ارزیابی، رتبهبندی «پایه» را کسب نکرده و گاهی حتی حداقل امتیاز را نیز به دست نیاورده اند. زیرا نتوانستهاند در آزمونهای شبانه به اندازه کافی سرعت حرکت خودرو را برای جلوگیری از برخورد با عابران پیاده کنترل کنند. حدود سه چهارم مرگ و میر عابران پیاده در شب اتفاق میافتد.
مؤسسه بیمه غیرانتفاعی ایمنی بزرگراهها، خودروسازها را ملزم کرده تا مدلهای تولیدی سال ۲۰۲۳ به بعد را به گونهای بسازند تا در زمینه تشخیص و شناسایی عابر پیاده در شب، رتبه «برتر» یا «پیشرفته» را کسب کنند.
علت تمرکز بر این موضوع آن است که تلفات ناشی از برخورد افراد پیاده با وسایل نقلیه در بزرگراههای ایالات متحده به شدت افزایش یافته است. بر اساس دادههای دولت فدرال آمریکا، تلفات عابران پیاده در سال ۲۰۲۱ به ۷۳۴۲ مورد افزایش یافت که ۱۳ درصد نسبت به سال قبل بیشتر بود. این رقم همچنین ۸۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۰۹ بود.
نکته جالب آن است که هنوز هیچ استاندارد واحدی برای ارزیابی سیستمهای ترمز خودکار به منظور تشخیص عابران پیاده در آمریکا وجود ندارد.
منبع: رویترز