تمرکز جشنواره هیروشیما بر آثار انیمیشن آسیا و اقیانوسیه

مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند گفت:یکی از نکات مهم جشنواره هیروشیما تمرکز ویژه‌ای است که روی آثار انیمیشن آسیا و اقیانوسیه دارد.

آیین گرامیداشت همراهان حوزه انیمیشن در مرکز گسترش به بهانه دریافت جایزه «کارپ استار طلایی» جشنواره هیروشیما برگزار شد. محمد حمیدی مقدم، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، معاونان، مدیران و جمعی از هنرمندان و اعضای شورا‌های انیمیشن مرکز در ادوار مختلف، در این جلسه حضور داشتند.

محمد حمیدی مقدم، مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند گفت: یکی از نکات مهم این جشنواره تمرکز ویژه‌ای است که روی آثار انیمیشن آسیا و اقیانوسیه دارد. هدف این جشنوراه معرفی استعداد‌های این رشته هنری است. یکی از جوایز این جشنواره به نام «کارپ استار طلایی» برای مراکزی در نظر گرفته شده که در تولید انیمیشن در آسیا و اقیانوسیه تاثیرگذار هستند. امسال این جایزه به دلیل حضور گسترده آثار انیمیشن مرکز در جشنواره‌های مهم بین‌المللی به مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تعلق گرفت.

معاون انیمیشن مرکز گسترش عنوان کرد: دو اتفاق در دریافت این جایزه توسط این مرکز بسیار تاثیرگذار بود. امیرهوشنگ معین که با انیمیشن «گرگم و گله می‌برم» پیشتر در جشنواره هیروشیما حضور داشت، جایزه گرفت. همچنین محبوبه کلایی برای «دیوار چهارم» موفق به دریافت جایزه در مدیا آرتز ژاپن شد و فرنوش عابدی برای انیمیشن «ملکوت» که از مهمترین آثار از تولیدات مرکز گسترش هستند، جایزه خود را دریافت کرد.

پس از صحبت‌های معاون انیمیشن مرکز گسترش، با حضور محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش، امیرمحمد دهستانی و علیرضا گلپایگانی تهیه‌کننده، کارگردان و استاد دانشگاه در حوزه انیمیشن از اعضای شورای انیمیشن مرکز و افراد موثر در حوزه انیمیشن تجلیل شد.

در این بخش از مراسم لوح تقدیر به محمدعلی صفورا، اسماعیل شرعی، امید خوش‌نظر، سیاوش زرین آبادی، مهدی آقاجانی، مرتضی رزاق‌کریمی، امیرحسن سحرخیز، مریم کشکولی‌نیا، مهدی خرمیان، فاطمه حسینی شکیب، رسول نبی ابهری، امیرمحمد دهستانی و شیرین نادری اهدا شد.

آثار مرکز گسترش در هیروشیما

جایگاه فعلی انیمیشن در کشور

محمدعلی صفورا پس از دریافت لوح تقدیر خود با تشکر از برگزاری این مراسم گفت: جایگاه فعلی انیمیشن کشور چند دلیل دارد. دیدگاهی که برای رقم زدن این اتفاق وجود داشت، حمایت دانشگاه و علم در این حوزه، ظهور استعداد‌ها و همچنین تدوام تلاش‌ها برای رسیدن به یک مسیر هموار و درست که فیلمسازان نیز بسیار در آن دخیل بوده‌اند.

صفورا در پایان صحبت‌های خود از اهمیت ادامه حمایت‌ها از فیلمسازان انیمیشن گفت و اشاره کرد که باید بسیار کمالگرایانه به آینده انیمیشن نگاه شود، این حوزه پتانسیل بسیاری در کشور دارد که با توجه به آن می‌توان به موفقیت‌هایی بیش از دستآورد‌های امروز رسید.

 علیرضا گلپایگانی درباره پیشینه انیمیشن و جایگاه فعلی آن گفت: روز‌هایی را به خاطر می‌آورم که واژه انیمیشن در جامعه هنری، ناشناخته بود، همچنین روز‌هایی را به خاطر می‌آورم که تلاش و مشارکت افرادی دلسوز که زندگی خود را برای انیمیشن گذاشته بودند، فراوان بود و الان نتایج آن را شاهد هستیم. در ابتدا از آقای حمیدی مقدم و سپس از آقای دهستانی برای حمایت‌های خود از رشته انیمیشن سپاسگزارم. من مرکز سینمای مستند، تجربی و پویانمایی را مرکزی برای کشف و جذب استعداد‌های نوظهور می‌بینم و باید بگویم جایگاه مرکز گسترش در حوزه انیمیشن جایگاهی طلایی ا‌ست و این دوره از تاریخ پویانمایی در ایران ثبت خواهد شد.

آثار انیمیشن ایرانی در جشنواره هیروشیما

مدیرعامل مرکز گسترش درباره ویژگی آثار انیمیشن ایرانی در جشنواره هیروشیما که باعث تمایز آن‌ها با دیگر آثار می‌شد گفت: مفهوم، حال و هوا، رنگارنگی و چالش‌های جدی متعددی که در رابطه با موضوعات در آثار انیمیشن ایرانی وجود داشت، آن‌ها را از دیگر آثار جشنواره هیروشیما متمایز می‌کرد. همانطور که آقای نوباکی رییس جشنواره در مصاحبه کوتاه خود به این نکات و جذابیت آن‌ها اشاره کرد. این تمایز تنها در نظر رییس و برگزارکنندگان جشنواره نبود بلکه انیمیشن‌های ایرانی توجه مخاطبان جشنواره را جلب کرده و من شاهد بودم که حاضران در یک سالن با ظرفیت بیش از ۱۵۰ تماشاگر ۹۰ دقیقه به تماشای آثار سینمای انیمیشن ایران نشسته‌اند.

او افزود: در بخش «کارپ استار طلایی» جشنواره هیروشیما، سه کشف آن‌ها حضور داشت: یک کارگردان آمریکایی، یک کارگردان چین تایپه و مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که این بخش برای برگزارکنندگان این جشنواره به ویژه در بخش کمپانی بسیار مهم بود. باید بگویم شگفتی آن‌ها از این بود که چگونه یک کمپانی با چنین هارمونی تولیداتی درحال فعالیت است و این نگاه و این سرمایه برای ما بسیار گرانبهاست. یکی از نشانه‌های پیشرو، اندیشمند و متفاوت بودن با تمام کشور‌های همسایه و خاورمیانه رشد مرکز گسترش در حوزه انیمیشن است. انیمیشن مرحله پایانی توسعه‌یافتگی است و اگر کشوری به زیرساخت‌های انیمیشن دست یابد وارد حوزه‌های نهایی خلاقیت شده است.

حمیدی مقدم درباره جایگاه مرکز گسترش عنوان کرد: این جایزه برای فعالیت‌های مرکز گسترش در ۲ سال گذشته است؛ فعالیت‌هایی از قبیل حمایت و به نتیجه رساندن موفقیت آثار خود. فعالیت مرکز گسترش در آثار داستانی، مستند و پویانمایی از ما شخصیتی ساخته است و تمام مدیران فعلی و بعدی باید برای حفظ این میراث تلاش کنند. قطعا این توجه و نگاهی که مرکز گسترش و آثار انیمیشن ما به دست آورده است محصول تمام افراد حاضر و غایب این سالن است. رسیدن به چنین نقطه‌ای میسر نیست، مگر با عشق و علاقه که در تمام این سال‌ها این شرافت کاری در میان خانواده مرکز گسترش وجود داشته است.

او درباره فیلم‌های کوتاه انیمیشن گفت: بدو ورودم به مرکز در جلسه با آسیفا، برای تولید آثار انیمیشن کوتاه کمی شک داشتم، اما الان می‌گویم این تولیدات را باید داشته باشیم. ما باید بدانیم یکی از مهم‌ترین مراکز استعدادیابی هستیم و این را با علم، مطالعه مدریتی و نتیجه‌ای که بر جهان دارد می‌گویم چراکه ۵۰ درصد تولیدات ما و حتی بیشتر با جریان آکادمیک درحال شکل‌گیری است. یکی از استعداد‌های ما فوق‌العاده ما در هیروشیما محبوبه کلایی نماینده مرکز گسترش است که با توجه به نوع عملکرد خود در این کشور بسیار شایسته افتخار است. با توجه به چنین استعداد‌هایی در جشنواره هیروشیما تهیه‌کنندگانی حضور داشتند که مایل به همکاری‌های مشترک با مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی بودند چراکه شاهد فعالیت‌های این مرکز و استعداد‌های آن بودند.

حمیدی مقدم بیان کرد: توجه به فیلم کوتاه انیمیشن در مرکز گسترش حفظ خواهد شد، اما از بخش‌های دیگر نیز غافل نخواهیم شد. بخش سینمایی بلند به فعالیت‌های ما اضافه و اگر فیلمسازان علاقه‌مند و مستعد برای حضور در این حوزه باشند از آن‌ها حمایت می‌شود. از آقای خزاعی رییس سازمان سینمایی برای حمایت و افزایش بودجه مرکز گسترش به خصوص در حوزه پویانمایی سپاسگزارم و قرار است از این پس پا به جریان‌های جدید انیمیشن گذاشته و از فعالان این حوزه حمایت کنیم.

مدیرعامل مرکز گسترش در پایان خبر داد: یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که برای نمایش و اکران آثار انیمیشن مرکز در دستور کار قرار گرفته است، نمایش آن‌ها از طریق گروه سینمایی هنر و تجربه است. همچنین درحال گفتگو با پلتفرم‌ها برای پخش آثار انیمیشن هستیم که در آینده بیشتر درباره صحبت خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.