پرورش ارقام زردآلوی مقاوم به سرما در شاهرود

محققان کشاورزی در شاهرود موفق شدندزردآلو‌های هیبرید‌ی مقاوم به سرمای دیررس بهاره را پرورش دهند.

محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان در شاهرود موفق شده اند با تولید و بهره گیری از هیبرید‌های مقاوم به سرمای دیررس بهاره زردآلو برای مقابله باسرمازدگی امکان کاهش ۹۰ درصدی خسارات ناشی از سرمازدگی را فراهم کنند.

دکتر دزیانیان رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان سمنان گفت: در اجرای این طرح از گرده ارقام قوی به عنوان والد پدری استفاده و ارقام مادری که معمولا به سرما حساس هستند عقیم شده است و به این ترتیب در فصل برداشت میوه از بذر ایجاد شده به عنوان بذر مقاوم در برابر سرمازدگی استفاده می‌شود.

وی افزود: سرمازدگی‌های سال‌های اخیر در باغ‌های زردآلوی استان سمنان بخصوص شهرستان شاهرود خسارات حتی صد درصدی و تا ۳۰۰ میلیارد تومان هم داشته است به همین علت با تحقیقات گسترده به ۱۵۰۰ ژنوتیپ ارقام زردآلو دست یافتیم و از بین ۱۶۰ رقم زردآلو در نهایت ۱۰ رقم را به عنوان ارقام برتر کمی و کیفی، مقاوم و تجاری معرفی و تکثیر و بین باغداران توزیع می‌کنیم.

امسال بیش از ۶۷ هزار تن زردآلو از بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ هکتاراز باغ‌های زردآلوی استان سمنان و بخصوص شهرستان شاهرود برداشت شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.