توزیع هوشمند آب از الزامات احیای دشت قزوین

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین گفت: توزیع هوشمند آب و بهره برداری به میزان ظرفیت از الزامات احیای دشت قزوین به شمار می‌رود.

میثم پیله فروش در نشست بررسی احیای دشت قزوین که با حضور مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی آب و خاک کشور برگزار شد، افزود: در حال حاضر مصرف آب در بخش کشاورزی قزوین خارج از حدود تعیین شده است.

وی با اشاره به چالش‌های آبی در دشت قزوین، اظهار داشت: در اوایل انقلاب شاهد رشد سریع بهره برداران بخش کشاورزی در دشت قزوین بودیم و به دنبال توسعه فعالیت‌ها در این حوزه از جمله افزایش حضور دام شاهد رشد بالای مصرف آب در این محدوده بودیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قزوین همچنین گفت: موضوع آب و بهره برداری مناسب از آن در دشت قزوین یک مساله بسیار مهم است و باید بدانیم که میزان دقیق مصرف بهره برداران در این دشت چقدر است در حالی که وضعیت دقیقی در این رابطه نداریم مثلا نمی‌دانیم از ۴۰۰ میلیو ن متر مکعب آب تخصیص یافته سهم بخش دام چه میزان بوده و یا چقدر و در کجا دقیقا به مصرف رسیده است.

پیله فروش افزود: در کنار مدیریت بهره وری آب و توزیع هوشمند آن به طور جدی باید در پی دریافت سهم دشت قزوین از آب شاهرود باشیم و در این رابطه نباید مساحمه کنیم.

وی با بیان اینکه در کشورمان دارای چند قانون مادر از جمله توزیع عادلانه آب یا حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی هستیم که ایجاد تغییر در آن‌ها به راحتی ممکن نیست، افزود: احیای دشت قزوین را باید مطابق با قوانین بالادستی پیش ببریم.

پیله فروش با ذکر اینکه در گذشته سازمان عمران کشاورزی در قزوین تجربه و به کل کشور تکثیر شد و امروز با توجه به تغییر و تحولات شرایط نسبت به قبل باید الگو و نسخه‌ای جدید برای مدیریت یکپارچه کشاورزی داشته باشیم، اظهار داشت: بنابراین در این حوزه خیلی نمی‌توانیم به برنامه‌های گذشته رجوع کنیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر مدیریت جهاد کشاورزی قزوین از همه اختیارات لازم برای پیشبرد اهداف و برنامه‌ها برخوردار است و رئیس این سازمان در سمت قائم مقام وزیر بوده و در این سطح می‌تواند تصمیم گیری کند.

این مسوول افزود: در هرجا که نیز خلاء یا مشکل در حوزه اختیارات و یا پیشبرد برنامه‌ها وجود دارد، استانداری حاضر است موانع را از پیش روی جهاد کشاورزی بردارد.

در ادامه این نشست فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی احیا و تقویت دشت قزوین تشریح و مورد بررسی قرار گرفت.

دشت قزوین پهنه‌ای به وسعت حدود ۴۴۰ هزار هکتار است که بسیاری از بخش‌های آن به دلیلی برخورداری از خاک مرغوب جزو اراضی کشاورزی درجه یک و بسیار مستعد برای کشاورزی محسوب می‌شود.

بخش کشاورزی در استان قزوین دارای ۸۰ هزار بهره بردار بوده و ۱۳ درصد تولید ناخالص استان مربوط به این حوزه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار