مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: نیمی از اعتبارات سفر رئیس جمهور و هیات دولت به استان، برای اجرای طرح‌های آبرسانی به حاشیه مشهد و روستاهای این شهرستان تخصیص یافت.

حسین اسماعیلیان مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در سفر هیات دولت به استان ۳۰۰ میلیارد ریال برای آبرسانی به روستاهای مشهد اختصاص یافت که ۱۵۰ میلیارد ریال آن از محل اعتبارات استانی محقق شده و مابقی از محل اعتبارات سازمان برنامه و بودجه است که در دست پیگیری است.

او افزود: همچنین در سفر استانی دولت، ۳۰ هزار میلیارد ریال برای طرح‌های تامین آب مشهد اختصاص یافت که اقدامات تخصیصی آن در دست انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: ۳۵۰ میلیارد ریال اعتبار نیز از محل اعتبارات نفت برای کمک به طرح شبکه جمع آوری فاضلاب حاشیه شهر مشهد اختصاص یافت که در دست پیگیری و در مرحله برگزاری مناقصه است.

اسماعیلیان بیان کرد: اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار دولتی و ۲۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات وزارت نیرو برای اجرای شبکه فاضلاب رضویه از دیگر مصوبات سفر هیات دولت بود، که تحقق آن در دست پیگیری است.

او تصریح کرد: اختصاص سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت تصفیه خانه فاضلاب با ظرفیت ۴۷ هزار متر مکعب در شبانه روز از دیگر مصوبات این سفر است که بانک عامل برای اخذ تسهیلات مشخص شده و هماهنگی با بانک برای تامین منابع نیز در است انجام است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد تاکید کرد: اختصاص مبلغ ۴۵.۵ میلیون یورو فاینانس خارجی برای ایجاد تصفیه خانه فاضلاب، با ظرفیت ۱۱۰ متر مکعب در شبانه روز نیز در سفر هیات دولت به استان مصوب شد که فرایند اداری اجرای آن در حال انجام است.

چالش آب یکی از دغدغه‌های جدی پیش روی مشهد است

حسن کریمدادی رئیس کمیسیون خدمات شهری گفت: گزارشی که در این جلسه از سوی مدیریت شهری با محوریت چشم انداز ۲۵ ساله تامین آب شهر مشهد ارائه شد، گزارش کامل و جامعی بود و اینکه مدیرانی داریم که برنامه‌های خود را با چشم انداز‌های بلند مدت و ۲۵ ساله پیش می‌برند، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است.

او با اشاره به اینکه شورای شهر در نقش سیاست گذار، باید برای شهر مشهد تصمیم بگیرد نه تنها برای شهرداری؛ افزود: جمعیت فعال مشهد سالانه در حال افزایش است و پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۴ به ۴ میلیون و ۵۰۰ ‪ هزار نفر برسد و برطرف کردن نیاز آبی این جمعیت، با احتساب زائران علی ابن موسی الرضا (ع)، چالش‌های فراوانی دارد و با توجه به اهمیت موضوع آب، نیاز است در این زمینه اداره کلی شکل بگیرد و همه دستگاه‌ها هماهنگ با هم در کنار مدیریت شهری فعالیت کنند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری ادامه داد: چالش مهم بعدی در شهر مشهد، جذب سرمایه گذار است که متاسفانه در این زمینه اقدامات موثری صورت نگرفته است و موانع فراوانی سر راه سرمایه‌گذاران قرار دارد. لازم است در کم‌ترین زمان، فرآیند‌های سرمایه گذاری در شهر مشهد تسهیل شود و طرح‌ها و بسته‌های تشویقی برای جذب سرمایه گذار در نظر گرفته و عملیاتی شود تا بتوان با جذب سرمایه گذار، مشکلات کلان شهر مشهد را مرتفع نمود.

کریمدادی بیان کرد: در حوزه آب دو اقدام باید صورت گیرد؛ یکی جذب سرمایه گذار و دیگری صرفه جویی در مصرف. در حوزه صرفه جویی و مدیریت مصرف برای مثال تصمیم گیری شد تا در فضای سبز شهر مشهد به عنوان شهری با اقلیم گرم و خشک، چمن کاشته نشود و به سمت کاشت گیاهان مقاوم و پایدار و کم آب طلب پیش برویم؛ اقدام ارزشمند دیگری که صورت گرفته و در حال تکمیل است، فعال شدن شبکه سراسری آبیاری شهرداری است که با تکمیل آن گام ارزشمندی در حوزه مدیریت مصرف آب و روش‌های نوین آبیاری برداشته خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.