فرزاد بهشتی معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه هفت مرکز خراسان رضوی گفت:خوشبختانه بخش عمده این مساله با تدوین شیوهنامه و سیستمی شدن فرآیندها و حذف هیئتهای فنی حذف شد.
او با بیان اینکه سیاستگذاریهای حوزه شهرسازی با واقعیات موجود تطابق نداشته، افزود: بخشی از این آسیب ریشه در ضعفهای شهرداری و نقصانهای خروجی کمیسیونهای ماده ۵ و کاستیهای طرح تفصیلی دارد؛ موضوع دیگر که مورد غفلت قرار گرفته، ساکنان حاشیه شهر است.
معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه هفت مرکز خراسان رضوی ادامه داد: بخش عمده این آراء ناشی از عدم توجه به نیازهای واقعی مردم در طرحهای شهری است؛ از سوی دیگر هر ماه ۴۰۰ پرونده فک پلمپ در دادسرای ناحیه ۷ داریم.
بهشتی با اشاره به ورود دادستانی به موضوع بررسی ساختمانهای ناایمن سطح شهر که ۳ سال قبل و با درخواست شهرداری مشهد انجام شد، بیان کرد: تخلفات ساختمانی در ۹۰ درصد ساختمانهای پروانهدار به طرحهای شهری برمیگردد؛ نقشههای ملزم به پروانه، صوری هستند و نقشه با نسخه اجرا شده هیچ سنخیتی ندارد.
۷۰ درصد آرای قلع متعلق به حاشیه شهر است
غلامحسین صاحبی رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در مشهد بیش از ۳۵ هزار رای قلع بنا داریم که بیش از ۷۰ درصد آنها مربوط به حاشیه شهر بوده که ریشه آن نیز ضعف طرحهای شهری است.
او افزود: این شهر بیش از ۳۵ هزار رای قلع بنا داریم که بیش از ۷۰ درصد آنها مربوط به حاشیه شهر مشهد است. این آمار بالا را به دو دلیل عمده عدم تعیینتکلیف طرحهای تفصیلی و عدم توجه به نیازهای ساکنان و مردم در فرآیند تهیه این طرحها شاهد هستیم.
رئیس کمیسیون ویژه ساماندهی حاشیه شهر شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد: زمانی که حداکثر تراکم مجاز برای پلاکها، ۲ طبقه تعریف شده، طبیعی است که مالکان برای تامین نیازهای خود و خانواده، مجبور به تخلف میشود؛ در چنین مواقعی رای قلع یا جریمههای سنگین مالی برای آنان صادر میشود.
صاحبی بیان کرد: تعیینتکلیف مناطق منفصل شهری، آسیبهای شهری را کاهش میدهد؛ شرایط کنونی موجب دوگانگی شده و چندصد هکتار را به حاشیه شهر مشهد اضافه میکند که درحال حاضر به صورت روستایی مدیریت میشود.