در راستای برنامهها و سیاستهای سازمان ثبت احوال کشور، درگاه خدمات الکترونیک با ارائه ۱۰ خدمت به مردم در راستای کاهش مراجعات و تعامل بیشتر و دوسویه با مردم و همچنین سازمانی تمام الکترونیک و غیر حضوری راه اندازی شده است.
همچنین بر اساس برنامهها و سیاستهای دولت سیزدهم در جهت ساماندهی افراد فاقد شناسنامه و تأکیدات رئیس جمهور و وزیر کشور در این خصوص، ضمن ایجاد زیرساختهای لازم برای شناسایی و ساماندهی این افراد برای افرادی که فقط شناسنامه هستند یک کارت و کد شناسایی صادر خواهد شد تا وضعیت تابعیت آنها مشخص شود.
سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان (سهیم) شامل خدماتی مانند پایگاه اطلاعات خانواده (روابط سببی و نسبی)، ثبت نام کارت هوشمند ملی، درخواست تغییر نشانی، درخواست انتخاب نام، مدارک پیدا شده، درخواست صدور گواهی تجرد، ثبت شکایات، اخبار و قوانین و مقررات است.
با توجه به ایجاد سامانه و بانک اطلاعاتی مختص افراد فاقد شناسنامه، تمام اقدامات و مکاتبات در خصوص آنان ثبت و ضبط میشود.
در این سامانه برای این افراد شناسهای اختصاصی تعریف شده و با اخذ اثر بیومتریک برای آنان کارت موقت مختص افراد فاقد شناسنامه صادر میشود.
در این سامانه برای این افراد شناسهای اختصاصی تعریف شده و با اخذ اثر بیومتریک برای آنان کارت موقت مختص افراد فاقد شناسنامه صادر میشود تا هنگامی که فرد در وضعیت فاقد شناسنامه و بررسی پرونده در شورای تامین یا هیات پنج نفره به سر میبرد.
این کارت معتبر است و میتواند با استفاده از آن از مزایای اجتماعی بهرهمند شد و پس از تایید یا رد تابعیت آنان این کارت و شناسه مربوطه ابطال میشود و سایر مراحل مربوطه طی خواهد شد.