رئیس‌جمهور: نباید برای تامین سفره مردم نیاز به خارج از کشور داشته باشیم

رئیس‌جمهور یکی از مهمترین مولفه‌های قدرت را تولیدات کشاورزی برشمرد و تاکید کرد: برای تامین سفره مردم نباید نیاز به خارج از کشور داشته باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی روز دوشنبه برای آیین آغاز سال زراعی جدید و همچنین تقدیر از برگزیدگان بخش کشاورزی در محل اجلاس سران حضور یافت.

رئیسی یکی از مهم ترین مولفه‌های قدرت ر ا تولیدات کشاورزی برشمرد و گفت: خودکفایی در کشاورزی بسیار اهمیت دارد. کشور ما و آب و خاک ما ظرفیت‌های بزرگی برای کشور است تا به استقلال و خودکفایی برسیم و امنیت غذایی را در کشور تامین کنیم. این از برنامه‌های جدید است که در وزارت جهاد کشاورزی پیگیری می‌شود.

وی عنوان کرد: حرکت در جهاد کشاورزی باید جهادی باشد و تولیدکنندگان عزیز در عرصه کشاورزی باید وارد میدان شوند. مصرانه از شما می‌خواهم تلاش خود را افزون کنید و حرکت جهادی داشته باشید.

وی با تاکید بر اینکه کار باید علمی و دانش بنیان باشد گفت: نکته جهادی محدود به عزیزان در جهاد کشاورزی نیست بلکه اساتید دانشگاه‌ها در حوزه علم و دانش، اعضای هیئت علمی و پژوهشگران باید تلاش و تحقیقاتی داشته باشند تا کشاورزی در همه بخش‌ها علم پایه باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه جهاد به معنای آن است که هم سریع راه را بپیماید و هم حساب شده راه برود و هم در مقابل دشمن را ببیند که نمی‌خواهد او به خودکفایی برسد، تصریح کرد: دشمن نمی‌خواهد در تولید بذر و نهال به خودکفایی برسیم. ما نهال را خودمان تولید می‌کنیم و محتاج او نیستیم. ما خودمان داریم جوجه یک روزه را تولید می‌کنیم و دشمن نمی‌خواهد ما به آن مرحله برسیم. نمی‌خواهد در تولید گندم و کنجاله‌ها به خود کفایی برسیم. ما اگر مدیریت دقیق داشته باشیم می‌توانیم در بخش آب نیز خودکفایی داشته باشیم.

رئیسی اضافه کرد: به تولیدکنندگان و فعالان جهاد کشاورزی توصیه می‌کنم تلاش کنیم تا امنیت غذایی کشور را تامین کنیم تا برای تامین سفره مردم احتیاجی به خارج از کشور نداشته باشیم و حتی به صادرات برسیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: صنایع تولیدی در کار زراعی ارزش افزوده تولید می‌کنند و برای تولیدکننده انگیزه ایجاد می‌کنند. باید جلوی خام فروشی گرفته شود تا ارزش افزوده به جیب کشاورز و خود تولید کننده برود و این‌ها از کار‌های ضروری است که باید در کشور مورد توجه قرار گیرد که در سیاست‌های ابلاغی و هم برنامه توسعه به آن اشاره شده است. به دولت و مجلس در تصمیم سازی کمک شود تا تصمیم سازی انقلابی همراه با عقلانیت تحقق یابد. در یک زمان بندی محدود می‌توانیم به استقلال در کشاورزی برسیم و امکان‌پذیر است.

رئیسی تاکید کرد: به کشاورزان کمک کنیم تا به الگوی کشت مناسب با اقلیم برای کالا‌های اساسی و راهبردی در کشور برسند. باز نگاهی از آنچه در کشاورزی در راستای افزایش بهره وری صورت می‌گیرد مورد توجه قرار گیرد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: افزایش سرمایه گذاری معادل چهار و نیم درصد و افزایش بهره‌وری همه دستگاه‌ها، بهره‌وری از آب و خاک حاصلخیز، مدیریت آب و … اهمیت بسیار زیادی دارد. ما چند سالی است کم آبی و خشکسالی داریم، اما می‌توان با مدیریت خوب این مشکل را برطرف کرد.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت آب ضرورت دارد، گفت: ما امروز به مدیریت آب نیاز داریم. نگه داشتن با حساسیت خاک و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی از دیگر اقدامات لازم است. باید با سوداگران تغییر کاربری اراضی کشاورزی برخورد شود. تغییر کاربری اراضی باید همراه با انضباط باشد و وزارت جهاد کشاورزی باید از تعرض به جنگل‌ها و منابع طبیعی جلوگیری کند. باید با افرادی که باعث می‌شوند شهر‌ها و بلاد ما در برابر سیل و طوفان بدون حافظ باشند برخورد شود. جنگل‌ها، مانع و حافظ بروز سیلاب هستند. در تمام ایام سال باید کاشت نهال ادامه پیدا کند و انجام گیرد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش بهره وری از آب و خاک مورد تاکید است، اظهار کرد: اگر این موارد مورد توجه قرار گیرند می‌توان نحوه استفاده از آب را به نحو مطلوب مدیریت کرد. باید از بخش خصوصی و تعاونی‌های روستایی و عشایر در این راستا حمایت کرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: جلوی سیل و طوفان را می‌توان با کاشت درخت و گیاه مناسب گرفت. کشت فرا سرزمینی از موارد مورد تأکید است. کشت قراردادی نیز می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. در ارتباط با عرضه محصولات کشاورزی اعتقاد دارم سود باید به جیب کشاورز برود. باید زنجیره از تولید تا مصرف مورد نظارت دقیق باشد تا دلال‌ها و واسطه نتوانند حق کشاورز و صاحب حق را از بین نبرند و جنس و محصول کشاورزی گران به دست مردم نرسد.

وی ادامه داد: امنیت غذایی پایدار شعار ما است. بالارفتن کیفیت و غذای سالم از محور‌های مورد تاکید ما است. با برنامه تحول دولت مردمی امیدوار هستیم این موارد تحقق یابد.

رئیسی عنوان کرد: خوشبختانه همراهی تولیدکنندگان و بخش‌های دانشگاهی را داریم که قرار گرفتن این ظرفیت‌ها در کنار هم برای مردم خودمان و مردم منطقه می‌تواند اثرگذار و الگو باشد. امیدوارم سال زراعی جدید برای همه زارعین و کشاورزان پر از برکت و در بهترین وضعیت نسبت به سنوات قبل باشد.

وی خاطرنشان کرد: حضور نماینده رهبر انقلاب در وزارت جهاد کشاورزی نشانگر توجه مقام معظم رهبری به مسائل مربوط به کشاورزی است. انتظار از حرکت جهادی آن است که سازمان و اعضای سازمان حس حرکت جهادی داشته باشند. همه کشاورزان عزیز در سراسر کشور نمونه هستند و امیدوار هستیم همه شما جوایز خود را از دستان ولیعصر (عج) بگیرید.

رئیس‌جمهور در پایان بیان کرد: نکاتی در این جلسه مطرح شد به ویژه در خصوص بانک‌هایی که قصد دارند تسهیلات بدهند، ان‌شاء‌الله از سوی وزیر دنبال شود. بانک‌ها وقتی قرار است تسهیلات پرداخت کنند باید به موقع جواب مردم را بدهند و ما به هیچ عنوان تاخیر را جایز نمی‌دانیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
مملکتی که زمینهای کشاورزی اش برای ویلاسازی صرف میشود
مملکتی که فرهنگ کشاورزی اش از بین رفته و کشاورز جزو طبقات فرودست و بیکلاس جامعه محسوب میشود
مملکتی که فرزاندان کشاورزان بدلایل مختلف تمایل ندارند شغل پدری خود را ادامه دهندو به امید دکتر و مهندس شدن و با کلاس شدن و یا درآمد بیشتر به شهرها مهاجرت میکنن
مملکتی که در آن کشاورز کمترین بهره را از زحماتش میبرد
مملکتی که در آن دلال بیشترین بهره را از زحمات کشاورز زحمت کش میبرد
هیچوقت نمیتواند مستقل شود حتی اگر کشاورزی اش دولتی و صنعتیپر رونق باشد.که این خود به مراتب زیان آورترو خطرناکتر است.
بایست ابتدا فرهنگ تولید کنیم،کشاورزی را ارج بدهیم، کشاورزی را پرمنفعت و مقرون به ثروت نشان دهیم. و دست دلالان هر حوزه را کوتاه کنیم.
مردم! باور کنید باورکنید باورکنید که اگر ریشه دلالی و دلال صفتی و دلال پروری خشک شود قسمت اعظمی از مشکلات حل میشود. اگر و فقط اگر دولت قصدی بر اینکار داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
چرا کسورات حقوق بازنشستگان را به موقع پرداخت نمی کنید بابت تاخیر شما ، ما باید جوابگوی بانک باشیم چرا ظلم می کنید چرا حق و حقوق بازنشستگان را پرداخت نمی کنید حق الناس می کنید واگذارتان به خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
این هم یک نوع عدالت اجتماعی هست !!!!
Iran (Islamic Republic of)
H.r
۰۹:۲۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
با سلام
یک سخن دوستانه و دلسوزانه ؛ آقای رییس جمهور در دولت مردمی افرادی نفوذ کرده اند که برای دشمن خبر و فرافکنی میکنند و برای هدف شما سنگ اندازیمیکنند آقای رییس جمهور و رییس مجلس چرا قانونی که در بودجه مملکت و متمم های ان نوشته شده است به درستی اعمال نمی شود از گرانی ها همه اجناس گرفته تا افزایش حقوق بازنشسته و کارمندان لشگری و کشوری ؛ چرا اجرا و عملیاتی نمیشود و فقط خب ها از ان صحبت میکنید در عمل ما چیزی نمی بینیم ؛چرا با افرادی که سیستم دولتی در محل کار حاضر نیستند ولی حقوق دریافت می کنند و در جای دیگر از بدنه دولت نیز انتقال یافته است و انجا هم کار نمی کنند و فقط خارج از کشور هستند ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
احسنت ! همین حرفها تابحال کلی از مشکلات را حل کرده است!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۰۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
سلام بورس مگه از اولویت های شما نبود یک سال بدون هیچی گذشت آقای رئیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
جناب رییسی جناب عالی فعلا افتخار و موئلفه قدرت و اقتدار ایران صنایع هسته ای که نتیجه تلاش دانشمندان و شهدا هسته ای و تحمل رنج و مصیبت چهار دهه ملت در جهت رشد و شکوفایی ایران عزیز هست با توافق ننگین برجام بر باد نده نابودش نکن در خصوص کشاورزی و غیره ملت ایران ید طولانی دارن خودشون در جهت خود کفایی اگر دولت مداخله نکنه بلد چه جوری گلیم خودشون از آب بیرون بکشند شما دوباره مواظب باش اینجوری که نماینده مجلس فرمودند کلاه گشاد زمان روحانی نزارن سر کشور و مردم و کشور .را ببریشون ته جهنم و جوری بشه نتونیم از خونه هامون بدون اجازه آمریکا بیرون بریم چون گویا دوباره اول ایران باید همه چی نابود و تعطیل کنه بعد اگر غرب راضی بود و آمریکا خواست یه تحریمهایی که اصلا بودن و یا نبودنش فرقی نداره لغو بشه آخه این دیگه چه توافق ننگینی هست آدم یاد عهد نامه گلستان و ترکمن چای میندازه دو دستی مملکتو بخشیدن و یا بحرین که ملعون شاه بخشید و الان شده پایگاه دشمنان ایران واقعا توافق برجام ننگ تاریخ و خیانت به عزت و شرف ایرانی هست با اوصافی که نماینده مجلس فرمودند از اصل خیانت هست به اعتماد ملت به رجل سیاسی مملکت تمام
Iran (Islamic Republic of)
سید میلاد
۰۳:۰۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
شغل ایجاد بشه مشکلات هم حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
قیمت تجهیزات پزشکی سرسام آور بالا رفته ، چرا بفکر معلولان نخاعی نیستید؟؟؟ نلاتون یک دونه۶۰۰۰تومن شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
به معلولان نخاعی برسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
صد رحمت به روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
حداقل سواد حرف زدن داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
اقای رئیسی ۸ ماهی میشه به یمن قدم نحس شما ما مردم دیگر سفره ای هم نداریم چون دیگر این یک لقمه نان دیگر ارزش انداختن و تمیز کردن سفره ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
به نان به احترامی کردیم و ارزش آن را کم دانستیم که به این اوضاع گرفتار شدیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
کشوری لشکری را دریابید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
ملت گرسنه اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
و تشنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
از سفرها، خودروهای صفر کیلومتر در خیابانها، مغازه های رنگ وارنگی که هرروز به پا میشوند، ماهی 7 ، 8 میلیون خرج گربه و سگش کردن و.... کاملا معلومه .....
بله جمعیت فقیر و مستمند وجود دارد ولی 99 کسانی که میگن نداریم ، دارند ولی بلد نیستند بین بودجه و نیازشان هماهنگی ایجاد کننده
Iran (Islamic Republic of)
Mohsen
۲۱:۳۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
بهزیستی پول نداره،چرا!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۶ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
چون پولها به یمن و سوریه و لبنان و عراق میره حالا هی بگو چرا!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
آبخیزداری به فراموشی سپرده شده ، و این امر یکی از مهمترین علل سیلهای ویرانگر در سالهای اخیر است !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۲ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
تکلیف افزایش حقوق کشوری لشکری روشن کنید
ما هم آدمیم
برای ما فقط بودجه تموم شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
شما در سیر تا پیاز کشور وابسته هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
مردم زیر فقر ایران رو کاری کردین که به جز یک لقمه کوفت به چیز دیگه ای فکر نخواهند کرد
ما از مسولین پرتلاش ، با فکر ، دلیر ، ساده زیست و با ایمان متشکریم از این همه سختی که ما میکشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
دمت گررر م
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
شما نهار خوردین؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
خوب محصولات کشاورزی و گاو وگوسفندها روصادر نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
پس یا الله دستی بجنبون
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۱۷:۳۲ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
جناب رئیس.
قدم اول تامین سفره مردم این است که سرپرست آن خانواده توان مالی داشته باشد تا بتواند شیری که نسبت به پنج سال قبل پانزده برابر و مرغی که نسبت به پنج سال قبل یازده برابر و رطب که نسبت به پنج سال قبل ده برابر و برنج که نسبت به پنج سال قبل ده برابر و سایر اقلام که ایضا طی پنج سال حد اقل ده برابر شده اند را خریداری و استفاده کند. و گرنه اگر همه اقلام هم در کشور تولید شوند اما توان خرید فقط برای سی درصد یا حتی کمتر از مردم باشد ، حاصلی جز گستردگی فقر ندارد. توجه فرمایید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
جهت تامین یک نلاتون باید۶۰۰۰تومن هزینه کرد، یک بیمار نخاعی که روزی چند عدد نیاز داره با چه درآمدی میتونه این وسیله ضروری را تهیه کند؟؟؟ تازه این یک قلم از دهها قلم است ، بهتر نیست بجای حرف عمل کنید و ماده۲۷ق حمایت از معلولین را اجرایی کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
#بازنشستگان کشوری لشکری را هم تعیین تکلیف کنند فقط منابع مالی برای ما نیست؟همه تعیین تکلیف شدند جز ما .. این عدالت نیست
#بازنشستگان کشوری لشکری را هم تعیین تکلیف کنند فقط منابع مالی برای ما نیست؟همه تعیین تکلیف شدند جز ما .. این عدالت نیست
#بازنشستگان کشوری لشکری را هم تعیین تکلیف کنند فقط منابع مالی برای ما نیست؟همه تعیین تکلیف شدند جز ما .. این عدالت نیست
#بازنشستگان کشوری لشکری را هم تعیین تکلیف کنند فقط منابع مالی برای ما نیست؟همه تعیین تکلیف شدند جز ما .. این عدالت نیست
#بازنشستگان کشوری لشکری را هم تعیین تکلیف کنند فقط منابع مالی برای ما نیست؟همه تعیین تکلیف شدند جز ما .. این عدالت نیست
#بازنشستگان کشوری لشکری را هم تعیین تکلیف کنند فقط منابع مالی برای ما نیست؟همه تعیین تکلیف شدند جز ما .. این عدالت نیست
#بازنشستگان کشوری لشکری را هم تعیین تکلیف کنند فقط منابع مالی برای ما نیست؟همه تعیین تکلیف شدند جز ما .. این عدالت نیست
#بازنشستگان کشوری لشکری را هم تعیین تکلیف کنند فقط منابع مالی برای ما نیست؟همه تعیین تکلیف شدند جز ما .. این عدالت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۴ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
از بذر مزارع بگیر تا خوراک دام و طیور از خارج وارد میشه بعد میگید نیاز به خارج نداشته باشیم؟؟؟ در کل تعامل و همکاری با جهان خوبه قطع نکن ارتباطو دکتر رییسی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
باشه . پول گندم واریز کن الان 45 روزه تحویل دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
در تولید انواع بذر ، هورمونها برای دامپروری ، نهاده های کشاورزی ، گندم ، تأمین مواد خام و فرایند تولید در کارخانجات ذوب آهن ، تولید انواع دارو های مهم ساخت و فنآوری انواع قطات و ساخت تجهیزات فنی این تولیدات ناید هیچ گونه وابستگی با خارج از کشور داشت و مراکز تحقیقات کشاورزی و ژنتیک و طراحی و تولید ماشین آلات و قطعات و مراکز دانش بنیان حمایت و فعال شوند تا اقتصادی وابسته نداشته باشیم. با عمل گرایی و نه با حرف و تبلیغ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
الان که اگر واردات کالاهای اساسی نباشد همه ملت از گرسنگی می ميرند باید برای آینده فکری کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۸ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
کشت محصولات کشاورزی باید برنامه داشته باشد که شخص کشاورز ضرر نکند و خرید تضمینی در صورت ضرورت وجود داشته باشد وصادرات هم وجود نداشته باشد چون واقعا با این کمبود آب و نهاده ها صادرات محصولات کشاورزی و دامی جز ضرر به کشور هیچ سودی دیگری ندارد و تنها سود آنرا دلالان و کشور های وارد کننده خواهند برد. مگر اینکه پول مشترک با کشورهای همسایه ایجاد شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۷ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
اهان
Iran (Islamic Republic of)
چریک گمنام
۱۳:۲۱ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
جناب دکتر ربیسی ، لطفا جهت دریافت وام یک بانک را مشخص کنید،مثلا بانک کشاورزی،تا در قبال وثیقه که اسناد زمینهای کشاورزی باشد به کشاورزان رفسنجان (وهمه ایران) وام بدهد.باور کنید راهکار سختی ندارد.با تشکر
Georgia
ناشناس
۱۳:۰۶ ۱۴ شهريور ۱۴۰۱
در سال زراعی جدید بیش از ۳ میلیون تُن جو، ۳۵ تُن واحد جالیزی، ۳۰۰ هزار تُن وش پنبه، ۲.۳ میلیون تُن برنج در کشور تولید شد؟؟
آخرین اخبار