فیلم کوتاه مجالی برای تجربه و ساختن زیرساختهای سینمای نوین آینده است، فیلم کوتاه به عقیده من جایی است که روزنههای امید و موجهای فیلمسازی نوین همیشه از آن نشات میگیرد و ردپای آن در تمام حوزههای سینما در سطح کلان به وضوح در دیده میشود.
تهیه کنندگی در فیلم کوتاه، باتوجه به ظرفیتهایی که از این سینما اشاره کردم، میتواند به عنوان محوریترین جریانساز این سینما نقش آفرینی کند و این جریانسازی را تا به جریانسازی فضای کلی سینمای بلند آینده از نظر فرم، محتوا و نیروی متخصص هدایت کند.زمانی که جریانهای بزرگ و تاثیرگذار سینمای دنیا مانند Netflix هر از چند گاهی شروع میکنند به تولید فیلمهای کوتاه، از این بابت است که آنها میدانند برای کشف استعداد و ایجاد تغییر در جریان فیلمسازی باید از سینمای کوتاه آغاز کنند.
متاسفانه نگاه به بخشهای مختلف سینما در ایران کاملا حرفهای نیست و نگاه سطحی به مساله تهیه کنندگی فیلم کوتاه میتواند آسیبهای بزرگی به سینمای ایران برساند و فرصت رشد و ارتقای آن را بگیرد؛ نگاه حرفهای به مساله تهیه کنندگی واقعا نگاه باارزشی است که میتواند حتی در بازه زمانی کوتاه مدتی، ثمرههای قابل قبولی را به ارمغان بیاورد.
فارق از موضوع فیلم کوتاه در دورههای اخیر، در جشنوارههای مهم و معتبر انیمیشن مانند جشنواره بینالمللی دوسالانه هیروشیما نیز جوایز مهمی را دریافت کردهایم و انیمیشن در ایران جزو بسترهای سینمایی است که در سالهای اخیر توانستهایم مسیر درستی را در آن طی کنیم و به خوبی توانستهایم جریانسازی کنیم. ایران یکی از برندهای انیمیشن کوتاه در دنیا است و جشنوارههای معتبر انیمیشن علاقه دارند برای رنگ دادن به سطح کیفی خود، از حضور فیلم ایرانی استفاده کنند.
حسین کربلایی طاهر