جانی دوباره در رگ‌های خشکیده قنات ابرکوه

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه الغدیر استان یزد گفت: تنها قنات روستای شهاب آباد شهرستان ابرکوه به همت سپاه الغدیر استان جانی دوباره گرفت.

علی اسلامی گفت: این قنات دوباره احیا شد تا کشاورزان بتوانند از این آب برای کشاورزی بهره‌مند شوند. 

او می گوید: کار این قنات را از ابتدای امسال آغاز کردیم و ۷۵۰ متر کف شکنی، ۴۳ متر پیشکارکنی، حفر ۱۵ متر چاه و ۷۰ متر طوقه چینی نیز به همت  جهادگران و مقنی‌های قرارگاه پیشرفت و آبادانی انجام شده است.

به گفته او، ۱۹۵ میلیون تومان اعتبار برای مرمت و احیای قنات شهاب آباد ابرکوه در نظر گرفته شده که تاکنون ۳۵ میلیون تومان توسط سپاه الغدیر استان، ۱۰۰ میلیون تومان توسط جهاد کشاورزی و مابقی مبلغ نیز توسط مردم محلی جمع آوری و تامین شده است.

اسلامی می گوید: در روستای شهاب آباد چهل الی پنجاه خانوار زندگی می‌کنند که شغل برخی از این خانواده‌ها کشاورزی است و جریان آب در این قنات می‌تواند کمک شایانی به ماندگاری مردم در این روستا کند؛ هر چند یکی از مشکلات اساسی همچنان مسئله آب شرب روستاست.

مسئول قرارگاه پیشرفت و آبادانی گفت: سیل اخیر در شهرستان ابرکوه با وجود اینکه برخی خرابی‌ها را برجای گذاشت برکاتی نیز برای قنات‌ها داشت که تاثیر خوبی در آب‌های زیر زمینی نیز داشت.

او گفت : در تلاشیم از امسال در روستای شهاب آباد سطح کشت جو و گندم بالاتری داشته باشیم، مردم روستا دغدغه کمتری نسبت آب کشاورزی داشته باشند بسیج سازندگی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در مباحث مربوط به آب قدری از نگرانی مردم بکاهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.