سومین پروژه مجموعه کنترل سیلاب شبانکاره دشتستان ۹۵ درصد پیشرفت دارد

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: سومین پروژه از مجموعه طرح کنترل سیلاب بخش شبانکاره شهرستان دشتستان با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد مهر ماه امسال و پیش از شروع بارش‌های پائیزی تکمیل و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

جمشید تویل روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: ساخت بند محور ۱۰ شبانکاره با هدف کنترل سیلاب‌ها و کاهش خسارت‌ها به اراضی کشاورزی، ساختمان‌های مسکونی، تاسیسات زیربنایی و شبکه‌های آبیاری در سال ۱۳۹۸ آغاز شد.

وی اظهار کرد: حجم کنترل سیلاب این بند بالغ بر ۳۰۰ هزار مترمکعب است و پیک سیلاب را به صورت کنترل شده از طریق لوله‌های تعبیه شده در بدنه بندر تخلیه می‌کند.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: سومین پروژه از محور ۱۰ شبانکاره از نوع بتنی غلتکی و حجم عملیات بتنی آن ۹ هزار و ۵۰۰ مترمکعب است که شامل بدنه، حوضچه آرامش و سرریز با ۱۲۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجرا است.

وی با اشاره به سیمای طرح جامع کنترل سیلاب در مسیل‌های شبانکاره اظهار کرد: ویژگی‌های زمین شناسی و اقلیمی جنوب رشته کوه زاگرس، بخش شبانکاره را به منطقه‌ای مستعد سیلاب تبدیل کرده و به همین منظور مطالعات جامع کنترل سیلاب در این منطقه انجام شده است.

تویل افزود: نتایج مطالعات فوق بیانگر ضرورت ساخت ۱۸ سازه کنترلی و ذخیره‌ای در منطقه است و بر اساس اولویت بندی انجام شده سه سد تاخیری در محور‌های ۱۰، ۱۲ و ۱۴ به عنوان اولین سازه‌های این طرح به مرحله اجرا در آمدند.

وی اضافه کرد: با تلاش‌های بی‌وقفه تیم‌های اجرایی پروژه‌ها، بند محور ۱۲ در سال ۱۳۹۸و بند محور ۱۴ در سال ۱۳۹۹ به بهره برداری رسید و بند محور ۱۰ نیز در آخرین مراحل ساخت به سر می‌برد.

معاون طرح و توسعه شرکت آب منطقه‌ای بوشهر گفت: سد عنبری، سد ذکریایی و سد لایپه نیز از جمله سد‌های مخزنی پیش بینی شده در این طرح جامع هستند که در صورت تامین اعتبار، عملیات اجرایی آن‌ها نیز به سرعت آغاز می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.