«با افزایش قیمتی که برای سفر بدون من کارت در اتوبوسها در نظر گرفته اند، رفتیم تا من کارت بخریم و هزینه را یک سوم کنیم، اما واقعا نمیشود من کارت پیدا کرد. چرا مسئولان قبل از افزایش ۳ برابری هزینه برای مردم، فکری برای تهیه و توزیع من کارت نکردند؟»
افزایش هزینه پرداخت نقدی کرایه اتوبوسها از هزار تومان به سه هزار تومان، موجب افزایش تا دو برابری تقاضای خرید من کارت در مشهد شده است، شهروندانی که تا پیش از افزایش سه برابری کرایه نقدی اتوبوس ها، با پرداخت نقدی از حمل و نقل عمومی بهره میبردند، حالا به دلیل افزایش هزینه کرایه نقدی به دنبال تهیه من کارت هستند و این افزایش تقاضا باعث شده کمبود من کارت در مشهد بیشتر مشهود شود.
افزایش کرایه نقدی استفاده از اتوبوس را شهرداری برای کاهش استفاده از پول نقد در نظر گرفته بود، اما به نظر میرسد تمهیدات کافی برای تامین من کارت مورد نیاز شهروندان اندیشیده نشده بود و مردم به صورت جدی این مطالبه را مطرح میکنند که این من کارتی را که به خرید آن تاکید دارند از کجا میشود تهیه کرد؟ سطح تقاضای خرید و شارژ من کارت به ویژه در مسیرهایی که به حرم مطهر رضوی ختم میشود، افزایش قابل ملاحظهای داشته است و در طول سال در ایام موج ورود زائران امام رضا (ع) به شهر باز هم این تقاضا افزایش پیدا میکند و به تعداد متقاضیان مشهدی، زائرانی که میخواهند روزانه برای رفت و آمد به حرم مطهر امام هشتم (ع) از سرویس حمل و نقل عمومی و همین من کارتها استفاده کنند، اضافه میشود.
اصل مشکل کمیابی و در برخی موارد نایاب بودن من کارت را که گلایههای جدی شهروندان را نیز به دنبال داشته مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد تایید میکند، اما این را هم میگوید که این مشکل «تقریبا» حل شده است.
افزایش تا ۳ برابری توزیع من کارت
مشکل کمیابی من کارت در مشهد و گلایههای شهروندان در این زمینه را از مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری مشهد پیگیری میکنیم. مهدی بدیع گفت: این مشکل تقریبا حل شده است. میزان توزیع من کارت را حتی نسبت به آن چیزی که به طور متوسط در سال گذشته یا سه، چهار ماه قبل بوده تا ۲ و ۳ برابر افزایش داده ایم، اما ایام حضور زائران است و شاید تقاضا بالا رفته و ما درگیر مسئله هستیم.
۳۰ مرکز توزیع من کارت برای کل مشهد!
او افزود: مراکزشارژ من کارت به تعداد ۸۵۰ مرکز در شهر است که از این تعداد بیش از ۲۰۰ مرکز دستگاه شارژ من کارت هستند و شهروندان با مراجعه به آنها میتوانند کارت هایشان را شارژ کنند و حدود ۶۰۰ فروشگاه مثل سوپرمارکت و دکه هم هستند که شارژ من کارت را انجام میدهند و تعداد این مراکز در مشهد به مراتب بیشتر از کلان شهرهای تهران، اصفهان و شیراز است. از این تعداد ۳۰ باجه هم توزیع من کارت و هم شارژ من کارت را انجام میدهند.
ممکن است مثلا در یک باجه که ما روزانه ۲۰۰ من کارت توزیع میکنیم، تا ساعت ۱۱ همه من کارتها توزیع شود و کسی که بعد از ظهر مراجعه میکند دیگر در آن باجه من کارتی برای فروش نباشد، اما اتمام من کارتهای یک باجه در یک روز، به معنای تمام شدن کلیه من کارتها در شهر نیست. از مدیرعامل فاوا شهرداری مشهد درباره تمهیدات افزایش توزیع من کارت در باجههای پرتقاضا از جمله اطراف حرم مطهر رضوی سوال میکنیم که وی در این زمینه میگوید: قطعا ما همین کار را میکنیم، باجههای اطراف حرم، میدان شهدا و مناطق پرتردد اتوبوسها تعداد من کارت بیشتری هم برای توزیع دارند.
مشکلات واردات قطعه من کارت از چین
وی تصریح کرد: شما مسئله کارت ملی را نگاه کنید، دولت مانده است برای تامین کارت ملی که یک قطعه به کار رفته در آن وارداتی است و ما تحریم هستیم. من کارت هم به همین شکل، تامین آن مشکل است، اما با این حال ما در پایان سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰۰ هزار من کارت تامین کردیم، مجدد ۵۰ هزار تا تامین شد، الان هم یک ۱۰۰ هزار تا و ۳۰۰ هزار تا داریم تامین میکنیم. از این تعداد ۲۵۰ هزار من کارت تامین شد و در حال توزیع است. این در حالی است که میانگین میزان توزیع سالانه من کارت عموما ۲۰۰ هزار مورد بوده است.
بدیع میگوید: این من کارتها از چین تامین میشود، با قیمت ۱۵ هزار تومان به دست مردم میرسد، اما برای شهرداری هر یک من کارت ۵۰ هزار تومان هزینه دارد و شهرداری نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان برای تعداد کلی که عرض کردم سوبسید میدهد. وی در ادامه بر واقعی سازی قیمت من کارت تا ۶۰ هزار تومان تاکید میکند و یادآور میشود: گاهی شاید زائری به مشهد میآید، من کارت تهیه میکند و آن را به عنوان یادگار از مشهد با خودش میبرد، چون قیمت من کارت کم است شهروندان ما هم گاه در نگهداری از آن دقت نمیکنند، از نظر ما من کارت را کسی باید تهیه کند که استفاده مستمر از ناوگان حمل و نقل شهری دارد تا این همه هزینه و دشواری که برای تهیه آن وجود دارد به درستی استفاده شود.
تنوع روشهای پرداختی در آینده
در ادامه بحث اضافه شدن بلیتهای تک سفره برای مسافرانی را که استفاده همیشگی از ناوگان اتوبوسرانی ندارند مطرح میکنیم و این که این وعده مدیریت شهری چه زمانی قرار است محقق شود؟ وی در پاسخ به این سوال تصریح میکند: برای بلیت تک سفره کیو آر کدی که مشابه بلیتهای مترو است، نیاز است که کیو آر کد هر مسافر پس از استفاده باطل شود، یعنی مثلا باید در تعداد دو هزار اتوبوس دستگاه خوانش کیو آر کد نصب شود که عدد هزینه آن وحشتناک است و شهرداری باید نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان تجهیزات بخرد و در این اتوبوسها نصب کند. شاید بگویید این کار برای مترو انجام شده، اما ما در مترو در نهایت ۱۰۰ گیت برای کارت زدن داریم، ۱۰۰ مورد کجا و دو هزار اتوبوس کجا؟ اما در مجموع در حال تلاش برای چیدن برنامه نوسازی تجهیزات پرداخت هستیم تا تجهیزاتی نصب شود که همشهریان ما با من کارت، بلیت تک سفره، گوشی موبایل یا کارت بانکی بتوانند پرداخت را انجام دهند.
منبع؛ خراسان