ویژگی‌های مربوط به اعتماد به نفس و استواری در مواقع سختی را می‌توان با تمرین مداوم برای غلبه بر ترس‌ها کسب کرد.

بسیاری از ما ممکن است ندانیم که چگونه اعتماد به نفس و قدرت ذهنی خود را در ناملایمات و سختی‌های زندگی و شرایط ترس از شکست در محیط کار و زندگی حفظ کنیم، اما خوشبختانه با برخی تمرین‌ها و داشتن پشتکار در انجام آن‌ها، می‌توان ویژگی ها، توانایی‌ها و قوای ذهنی متمایزی را به دست آورد:

۱. مسئولیت پذیر باشید
اگر از بخواهیم از داستان افراد موفق چیزی بیاموزیم، این است که باهوش‌ترین افراد جهان دیگران را به خاطر شکست‌هایی که خورده اند سرزنش نمی‌کنند. برای تقویت خود و در واقع تلاش برای انجام بهتر کارها، باید مسئولیت پذیر باشیم.

۲. جسارت و شجاعت حساب شده داشته باشیم
منزوی بودن و گوشه گیری می‌تواند احساس امنیت بیشتری به همراه داشته باشد، اما انتخاب ماندن در فضای تنگ و محدود باعث می‌شود تا فرد خارج از چرخه آزمایش وخطا در تلاش برای انجام کار‌های جدید قرار گیرد که این مسئله بر ذهن و وضعیت روانی او تأثیر می‌گذارد. با داشتن جسارت و اقدام به انجام کار‌های کوچکی که قبلاً از انجام آن‌ها ترس داشته اید، شروع کنید و سپس مرحله به مرحله کار‌های بزرگتری را انجام دهید.

۳. تجزیه و تحلیل اشتباهات
اشتباه کردن طبیعی‌ترین چیز در جهان است، اما نحوه واکنش به آن اشتباهات است که اهمیت دارد. اگر کسی از اثرات اشتباهات خود فرار کند، ضعف خود را تغذیه کرده و احتمالاً دوباره این کار را انجام خواهد داد و در نتیجه اعتماد به نفس بیشتری را از دست می‌دهد. اما با تجزیه و تحلیل اشتباهات می‌توان ریشه‌ها و علت آن را شناخت و در زمان‌های بعدی از تکرار آن جلوگیری کرد.

۴. «نه» گفتن را تمرین کنید
"بله" گفتن به چالش‌ها می‌تواند عالی باشد، اما نباید همیشه به همه "بله" گفت. فرد باید یاد بگیرد که چه زمانی و چگونه می‌توان یک چیز را تایید یا رد کند. موافقت دائم با همه چیز منجر به ناتوانی در امتناع از امور مضر می‌شود و ممکن است خود را زیر بار خواسته‌ها و انتظاراتی از دیگران بیابید که بر وضعیت روانی شما تأثیر منفی می‌گذارد.

۵. خلاص شدن از دوستی‌های سمی
افراد سمی زمان زیادی را از شما هدرمی دهند، انرژی شما را تخلیه می‌کنند و تعادل عاطفی شما را برهم می‌زنند. برخی افراد به مرور زمان به «نقاط ضعف» طرف مقابل تبدیل می‌شوند و طرف مقابل به سرعت یاد می‌گیرد که چگونه از او سوء استفاده کنند. بار خلاص شدن از شر این روابط سمی بر دوش شماست، اما اگر قبل از بدتر شدن اوضاع تصمیم بگیرید، فضای ذهنی بیشتری برای چیز‌های مهم، مثبت یا جذاب خواهید داشت.

۶. اعتراف به نقاط ضعف
دانستن نقاط قوت و مانور دادن روی آن یک هنر است، اما جنبه دیگر و کمتر شناخته شده این هنر، شناخت نقاط ضعف و نحوه در نظر گرفتن آنهاست. اینکه فرد خیال کند شکست ناپذیر یا غیرقابل مقایسه است، سقوط او را تسریع و بازیابی ذهنی اش را دشوار می‌کند. افراد باهوش و با اراده معمولاً در تشخیص نقاط ضعف خود بسیار خوب هستند و می‌توانند برای غلبه بر آن‌ها برنامه ریزی کنند.

۷- احساسات خود را مهار کنید
احساساتی بودن یک ویژگی مهم انسانی است، اما وقتی روند کار شما را به شما دیکته کند، آزاردهنده خواهد بود. افرادی که از لحاظ ذهنی قوی هستند، ممکن است دقیقاً احساساتی مشابه دیگران داشته باشند، اما هنگام تصمیم گیری‌های دشوار به شکل بهتری آن را کنترل می‌کنند.

۸. چالش‌ها برطرف کنید
اگر شما از دور به کوهی نگاه کنید، رسیدن به قله برای شما کاری هولناک و غیرممکن به نظر خواهد رسید، اما اگر به اندازه کافی نزدیک شوید، به سادگی و مرحله به مرحله می‌توانید از کوه بالا بروید. چالش‌های ارزشمند در زندگی همیشه می‌توانند بزرگ و گاهی ترسناک به نظر برسند، اما تقسیم یا تکه تکه کردن آن‌ها به شما کمک می‌کند تا به اوج برسید.

۹. تعیین اهداف جدید
بیش از حد راضی بودن کوتاه‌ترین راه برای دست کشیدن از رسیدن به اهداف و دستاورد‌ها است. قدرت ذهنی درست مانند قدرت بدنی برای صعود نیاز به طی کردن مراحل مختلف و پله‌ای دارد. شما اگر اهداف جدیدی را برای خود تعریف کنید، پس از طی کردن یک مرحله دوباره امکان رشد خواهید داشت، اما اگر صرفا یک هدف داشته باشید، به محض رسیدن به آن هدف، متوقف خواهید شد. مواجهه با هر چالش جدید نیز ذهن شما را قوی‌تر و برای مواجه با چالش بعدی آماده می‌سازد.

۱۰. غلبه بر ترس
نلسون ماندلا، رهبر فقید آفریقای جنوبی، می‌گوید: «شجاعت فقدان ترس نیست، بلکه پیروزی بر آن است». ترسیدن از چیز‌ها یا فقط فکر کردن به اینکه فرد در انجام آن‌ها ناتوان است طبیعی‌ترین احساس دنیاست. اما تفاوت اصلی بین افرادی که به نظر نمی‌ترسند و با چالش‌های دنیا روبرو می‌شوند با آن‌هایی که از چیز‌هایی می‌ترسند، این است که دسته اول از پذیرش ترس خود احساس خجالت نمی‌کنند و برای غلبه بر آن تلاش و برنامه ریزی می‌کنند. تلاش برای رهایی از ترس‌ها در همه ابعاد بسیار نتیجه بخش‌تر و بهتر از وضعیتی است که انسان برای غلبه بر آن‌ها تلاشی نمی‌کند.

منبع: العربیه

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار