افزایش ۸ برابری مصرف کود فسفاته در استان همدان

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت: مصرف کود های شیمیایی در همدان بالا نیست و از استاندارد جهانی هم کمتر است .

بهروز الیاسی گفت: کارشناسان در تلاش هستند با مدیریت قیمت و توصیه مصرف بهینه به استاندارد‌های جهانی نزدیک شویم.

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان وظیفه تهیه و تدارک، توزیع، حمل و نقل و فروش انواع نهاده‌های مورد نیاز کشاورزی به ویژه کود شیمیایی را بر عهده دارند.

او گفت:در استان همدان ۸۰ کارگزار فعال در ۱۰ شهرستان، کود شیمیایی بخش کشاورزی را براساس سهمیه بندی سازمان جهاد کشاورزی و در سامانه پهنه بندی در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان گفت:در دولت سیزدهم مهمترین اقدامی که  شد، کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود‌های شیمیایی فسفاته و پتاسه است که این کاهش قیمت موجب افزایش مصرف در  رسیدن به استاندارد‌های جهانی شده و در کمیت و کیفیت تولیدات کشاورزی تأثیر بسزایی دارد.

الیاسی گفت: مصرف کود‌های شیمیایی همچون فسفاته و پتاسه در استان همدان در مقایسه با پارسال  به ترتیب هشت و هفت برابر افزایش یافته که به استاندارد‌های جهانی نزدیک بوده و تأثیر خود را بر عملکرد تولید نشان داده است.

او گفت: با افزایش قیمت این دو نوع کود در سال‌های اخیر مصرف آن‌ها به صفر رسیده بود که خسارت بزرگی در زمینه کمیت و کیفیت تولیدات زراعی و امنیت غذایی متوجه کشور بود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان همدان مطرح کرد:کود‌های پایه ازته، فسفاته و پتاسه یارانه‌ای است و در باغبانی، زراعت و گلخانه استفاده می‌شود، بیشترین مصرف را کود شیمیایی ازته دارد که برای رشد محصولات کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد به طوریکه همه محصولات نیازمند تغذیه با این نوع کود هستند.

الیاسی گفت: شرکت خدمات حمایتی کشاورزی  کود‌های شیمیایی را در مبدأ و در مقصد نمونه گیری و برای آنالیز به آزمایشگاه مجهز خود در استان البرز ارسال می‌کند و در صورت تأیید سلامت کود از لحاظ کمی و کیفی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که این مهم از ورود کود‌های تقلبی و بی کیفیت به چرخه کشاورزی کشور جلوگیری به عمل می‌آورد .

منبع ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار