علیرضا ظهیری مدیر پروژه توسعه حملونقل انسانمحور شهرداری مشهد بابیان اینکه براساس برنامه مطالعاتی شهرداری مشهد در این کلانشهر باید ۲۶۵ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری داشته باشیم، گفت: براساس آمار تا پایان سال ۱۳۹۹، مدیریت شهری توانسته بود ۱۸۵ کیلومتر مسیر ویژه دوچرخهسواری در مشهد ایجاد کند و در سال گذشته نیز توانستیم ۲۳ کیلومتر دیگر به این شبکه اضافه کنیم.
او با اشاره به اینکه از ۲۱۸ کیلومتر مسیر دوچرخهسواری در مشهد ۱۹۵ کیلومتر مربوط به مسیرهای دوچرخهسواری در معابر اصلی شهر است، افزود: براساس برنامهریزی انجامشده، امسال نیز ۵۸ کیلومتر باید به شبکه ویژه دوچرخهسواری شهر مشهد بیفزاییم که ایجاد این شبکه منوط به تخصیص و تزریق بودجههای مورد نیاز است.
مسیرهای دوچرخه در معابر پادگان
مدیر پروژه توسعه حملونقل انسانمحور شهرداری مشهد ادامه داد: امسال در جریان بازگشایی معابر پادگان، مسیرهای ویژه دوچرخهسواری نیز در این معابر شکل گرفت و همچنین در پروژههای قبلی مدیریت شهری ایجاد مسیرهای دوچرخهسواری انجام شده است و به تناسب تزریق بودجه در راستای تکمیل این شبکه حملونقلی پاک گام بر میداریم.
ظهیری در زمینه چالشهای افزایش مسیر دوچرخه در شهر بیان کرد: در خیابانهایی که عقبنشینیهای آن انجام شده، همراه با اجرای عملیات پیادهروسازی، عملیات ایجاد مسیر دوچرخهسواری نیز انجام میشود، اما در برخی از خیابانها باوجود انجام مطالعات هنوز عقبنشینیهای لازم انجام نشده است یا در اولویت پیادهروسازی نیستند؛ ازینرو با توجه به اینکه باید یکبار و در یک زمان عملیات پیادهروسازی و ایجاد مسیر دوچرخهسواری انجام شود، ایجاد شبکه متصل دوچرخهسواری از بههمپیوستگی لازم برخوردار نیست.
او تصریح کرد: هماکنون براساس مطالعات، ۱۶۵ کیلومتر شبکه دوچرخهسواری شهر مشهد بهصورت پیوسته است.
مناسبسازی تقاطعها برای ایجاد مسیر دوچرخه
مدیر پروژه توسعه حملونقل انسانمحور شهرداری مشهد تاکید کرد: البته یکی دیگر از بخشهایی که مسیرهای دوچرخهسواری را از حالت بههمپیوسته خارج میکند در تقاطعهای شهر است که این مشکل نیز در جریان اجرای کلانپروژه حق تقدم و در تقاطعهایی که این پروژه در آن اجرایی شده، رفع شده است و بهمرور زمان دیگر تقاطعها نیز برای ایجاد مسیر دوچرخهسواری مناسبسازی میشود.
ظهیری همچنین درباره ایجاد مسیر دوچرخهسواری در مناطق حاشیه شهر مشهد اظهار کرد: ایجاد معبر ویژه دوچرخهسواری در مناطق حاشیه شهر هم اجرا میشود، اما اجرای آن بر مبنای ایجاد معابر جدید یا مناسبسازی معابر این مناطق است؛ بنابراین در معابری از حاشیه شهر که عملیات بهسازی معابر انجام میشود بهصورت همزمان مسیر دوچرخهسواری هم پیشبینی میشود.