از قیام امام حسین (ع) قرن ها می گذرد اما آنچه آن را ماندگار کرد اهداف این قیام علیه ظالمان زمان بود حرکتی که تا به امروز زنده مانده است.

در تمام طول سال، در تمام روز‌های عمر، تنها یک روز است که تمام قدم‌ها در راه عشق برداشته می‌شود و تمام دل‌ها روانه سرزمین عشق می شود...

اربعین یعنی یگانگی با کربلا و بیگانه شدن با هر آنچه کربلا گریز است. روزی که همه (زائر) هستند، نه فقط آن که کوله بار بسته و راهی کربلا شده بلکه آن که در شهر مانده و حضرت عشق او را نطلبیده خود زائری‌ است که با پای دل روانه است، زائران رفته و نرفته بهشت بر آنها واجب می‌شود، پابه پای بهشت راه می‌رود در جنت خدا برروی زمین...

سراسر راه را مشق عشق می‌کند و دعای فرج می‌خوانَد. به یاد روز واقعه جاده یکصدا دعای فرج می شود. هنوز باورم نمی‌شود که زائر کربلای امام حسین (ع) هستم ...

اربعین

خانم افشار زائری که برای اولین بار قصد شرکت در همایش بزرگ پیاده روی اربعین حسینی (ع) را دارد با خوشحالی از توفیقی که نصیبش شده گفت: هرسال در این ایام وقتی که می‌دیدم همسایه ها، دوستان و اطرافیان عازم کربلا می‌شدند آرزو می‌کردم که‌ ای کاش این سعادت نصیب من هم می‌شد و هنوز باورم نمی‌شود که می‌توانم همراه زائران امام حسین (ع) در مراسم اربعین شرکت کنم.

او در پاسخ به این سؤال که چرا برای بار اول زیارت با پای پیاده را انتخاب کرده‌اید؟ می‌گوید: قبلاً دوستان و آشنایان از حال و هوای معنوی و همچنین شور و شوق سفر به کربلا با پای پیاده برای من تعریف کرده بودند و برای همین هم به عشق امام حسین (ع) تصمیم گرفتم تا به‌صورت پیاده‌روی عازم کربلا شوم.

خانم افشار گفت:خیلی خوشحالم و از چند وقت پیش کوله بار سفر را بستم که عازم این سفر معنوی بشوم و خیلی خوشحالم که این سفر نصیبم شده است.

اربعین

سفر اربعین مرز و ملیت نمی شناسد

خانم حسینی یکی دیگر از زائرینی است که برای بار سوم عازم این سفر شده است. او در پاسخ به سوال خبرنگار که چه کششی این سفر دارد که برای سومین بار است عازم این سفر شده اید؟ گفت: این سفر یک کشش درونی دارد وقتی که سفر اربعین تمام می شود همیشه با خاطرات آن سفر زندگی می‌کنیم.

او گفت: اغلب در هر مناسبتی یاد سفر اربعین می‌کنیم مهر و محبت که آنجا هست در سفر اربعین مرزی نمی‌شناسیم عراقی یا ایرانی نمی‌شناسیم.

خانم حسینی افزود:اربعین یک نمونه کوچکی از امام زمان (عج) است و انشالله روزی که امام زمان (عج) ظهور می‌کند این ملیت‌ها و قومیت‌ها و تفکیک شدن‌ها کنار می روند و همه یک واحد اسلامی می‌شوند.

او تصریح کرد:,سفر اربعین یک گوشه کوچکی از همین زندگی در دوران حکومت امام زمان (عج) است و به همین علت کشش داریم هر ساله به این سفر برویم و همیشه منتظر یک خبر تازه از این سفر هستیم.

او گفت: این سفر بخاطر لذت و آرامشی که به ما می‌دهد کشش روحانی دارد.

اربعین

خانم حسینی در پاسخ به این سوال گفت آیا این سفر خستگی دارد؟  گفت:هر دفعه که به این سفر می روم اصلا خستگی نمی‌فهمم. برای اولین باری که به این سفر رفتم پاهایم روز اول تاول زد و در آن سفر بیمار شدم و آشنا نبودم در سفر اول ولی با وجود خستگی به خاطر خاطراتش خوب است و اصلا احساس ناراحتی ندارم.

او گفت:امسالم با توجه به اتفاقاتی که افتاد یک سری نهی می‌کردند که به این سفر نروم، ولی خود امام حسین(ع) دعوتت می‌کند و این یک حس مافوق عادیه و بخاطر نیاز روحیه ام نیاز دارم و چیز‌هایی که ما رو یاد ائمه اطهار می‌اندازد می‌تواند ما را از این روزمرگی هر روزمون جدا کند و حس خوبی دارم، چون که روحم زودتر از خودم رفته است.

  زائرِ رفته می‌گوید نمی‌دانم قدم‌هایم تا رسیدن به حریم امن تو جان دارد یا نه؟ اما می‌دانم که نرسیده و نگفته تو شنیده‌ای و می‌دانی درد این دل خسته و عاشق را، با بغض بسیار در صدا و دلی که از درد زمانه فریاد دارد به عشق مُلک حسین راهی شده به سمت نقطه‌ای که در آن عشق حرمت دارد.

اربعین

لبیک یا الحسین...

آقای عسکرپور زائری است که سفر اربعین نصیبش نشده است. او دل پردردی دارد. همه اشک و آه و انتظار، با چشم‌های منتظرش به رفت‌وآمد زائران و کربلارفته‌ها می‌نگرد.

آقای عسکرپور گفت:بر مشامم می‌رسد هر لحظه بوی کربلا... بر دلم ترسم بماند آرزوی کربلا...  و با قلب شکسته می‌نویسد جا مانده‌ایم... لایق نبودم.

او افزود: امیدوارم آنهایی که نرفتن رو بطلبد و آنهایی هم که رفتن زیارتشون قبول باشه... 

اربعین

کربلا همه زیبایی بود ...

حجت الاسلام رضایی کارشناس مذهبی درباره ادامه گرامیداشت روز اربعین طی این سالها  گفت: همانطور که از نام اربعین مشخص است چهلمین روز درگذشت اشخاص اربعین نامیده می شود اما این که چرا چهلم امام حسین (ع) ماندگار شد به واسطه قیام ایشان بود و حوادثی که در این روز و بازگشت حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع)به کربلا اتفاق افتاد در این ماندگاری موثر بود.

او ادامه داد:بیداری جهان اسلام با حرکت امام حسین (ع) و احیای دین پیامبر و امر به معروف و نهی از منکر رخ داد.

حجت الاسلام رضایی افزود:قیام امام حسین (ع) زنده است و همه دنیا لحظه به لحظه آن را درک کرده اند از زمان حرکت امام حسین (ع) نشان دادن وفا داری ، قیام ، برپایی نماز ظهر عاشورا و برگزاری اربعین همه در بیداری اسلامی موثر بوده اند و تاثیر این قیام تاکنون ادامه دارد و اسلام با این حرکت زنده است.

او تصریح کرد: پیاده روی اربعین خود یکی از نشانه های بیداری اسلامی است که همه با هر میزان دارایی در این اجتماع بزرگ شرکت می کنند و میزان ارادت خود را به  ائمه اطهار نشان می دهند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: قیام سردار سلیمانی نیز ادامه راه امام حسین (ع) است و رشادت حاج قاسم برگرفته از رشادت امام حسین (ع) و تلاش های وی در سوریه و عراق ادامه راه بیداری اسلامی سالار شهیدان است و شاید اگر واقعه کربلا نبود این رشادت ها اتفاق نمی افتاد.

او تاکید کرد:روضه خوانی هایی که هم اکنون به همت مردم انجام می شود همه نشان از ارادت به سالار شهیدان است و برگرفته از بیداری اسلامی که از زمان شهادت امام حسین (ع) و اربعین حسینی تا کنون ادامه یافته است.

پیاده روی اربعین حریم امنی برای آرامش دل است و اگر سر سپرده باشی در این مسیر تنها زیبایی می‌بینی یکی از زائران اربعین که برای چندمین بار به این سفر آمده است، گفت:اگر دل سپرده باشی در مسیر که پا می‌گذاری گام‌هایت محکم است و تنها زیبای می‌بینی و به وجد می‌آیی امّا اگر دلت هنوز قرص نشده باشد پر از تحیّر خواهی بود، با هر عمود که پیش می‌روی حیرتت توشه‌ای از وجد با خود به همراه برمی‌دارد. اینجا جایی‌ است که اگر شور در کنار شعور بنشیند می‌توان امید به حضور و ظهور موعودی داشت که گره‌گشای تمام التهاب عالم خواهد شد.

گزارش از آذر عسکرپور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
بنام خدا
یا حسین (ع)
من خسته راهم ، اما نه زائرم و نه مسافر کربلا ،دلم زائر راه حسین (ع) است ، گر چه خسته ام ،و از کوی و برزن برگشته ام
اما دلم شیدای توست ،قلب و روحم تشنه
عبادتگاه و زائر سرای توست .
شکوه و مقام و بار گاه ملکوتی تو و خون سرخت در دل عاشقان و محبانت چنان آتشی انداخته که انسانها تا زنده اند ازداغت می سوزند و خواهند سوخت و تا جان در بدن دارند معتقد ند که هر روزشان «کل یومأ عاشورا و کل عرضأ کربلاست » و این عشق پایانی ندارد .
گر چه عده ای هر روز بر علیه دین و مذهب و اعتقادات مسلمانان به بهانه ای برمی خیزند و امر به معروف را بد و زشت
و گناه را زیبا جلوه می دهند ،که آنها نیز
حسابشان نزد پروردگار جهانیان جداست ،
و خودشان می دانند که این کارشان عبس
و بیهوده است و تنها خدا و توحید و نبوت و معاد و عدل و امامت است که ماندگارند.
آنها در خواب غفلتند و نمی دانند که ما در
عصری زندگی می کنیم که اگر امام زمان ما غایب هست ولی در واقع اما زمان ما زنده و شاهد و ناظر بر اعمال ما هستند و این ما هستیم که با کار یمان مانند عصر جاهلیت قلب امام زمانمان (عج) ، حضرت
حجة ابن الحسن العسکری (عج) را می رنجانیم و به درد می آوریم !!!!
اگر امروز ما می نالیم و گریه می کنیم که چرا در روز عاشورا در کنار امام حسین (ع)
و یارانش نبودیم ، اما ما امروز در زمان غیبت امام زمان حضرت مهدی (عج)
حضور داریم بهتر است در اعمال مان و
رفتارمان و گفتارتان صادق باشیم و تجدید نظر کنیم و گناه نکنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۶ شهريور ۱۴۰۱
السلام علیک یا حضرت اباعبدالله الحسین
(ع) و شهدای کربلا (ع)
ای کاش منم زائر اربعین حسینی بودم ،
اما دلم تشنه زیارت امام حسین (ع)چ است
زیارتی که دل و جان می خواهد، اماا
آخرین اخبار