پیش بینی برداشت بیش از ۲۰۰ تن پسته‌تر از باغات جنوب استان کرمان

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان پیش بینی کرد: امسال از ۳۰۶ هکتار باغ پسته در جنوب کرمان بیش از ۲۰۰ تن پسته‌تر برداشت شود.

صادق حسین زاده گفت: با توجه به تغییرات گسترده اقلیمی و بحران خشکسالی، یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی کشت و پرورش ارقام اقتصادی با نیاز آبی کم  است که بدین منظور درخت پسته یکی از درختان متحمل به شوری و مقاوم به کم آبی می‌باشد.

او افزود: با توجه به مطالعات صورت گرفته، منطقه اسفندقه از شرایط اقلیمی مناسبی  برای توسعه باغات پسته برخوردار است و در سال‌های اخیر، کشاورزان نیز توجه ویژه‌ای به کشت و پرورش این محصول داشته اند و هر سال شاهد افزایش سطح کشت این محصول در منطقه می‌باشیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر تنها منطقه کشت و پرورش پسته در جنوب استان کرمان، بخش اسفندقه از توابع شهرستان جیرفت  است که از این حیث این شهرستان قطب تولید محصول پسته می‌باشد.

او با اشاره به حدود ۵۹۷ هکتار سطح کشت باغات پسته در جنوب استان کرمان  تصریح کرد: از این سطح، ۲۹۱ هکتار نابارور و ۳۰۶ هکتار بارور هستند.

 او  زمان برداشت پسته در جنوب استان کرمان را اوایل شهریور ماه تا پایان شهریورماه اعلام کرد.

 حسین زاده افزود: از هر هکتار باغ پسته بارور به طور متوسط حدود هزار و ۳۸۰ کیلوگرم محصول خشک برداشت می شود؛ اما متاسفانه به دلیل سرمای دیررس بهاره حدود ۵۰ درصد محصول امسال از بین رفته است و پیش بینی می‌شود از سطوح بارور پسته، حدود ۲۱۰ تن محصول‌تر برداشت شود که محصول برداشت شده فورا به ترمینال‌های ضبط پسته واقع در اسفندقه و در سطح استان منتقل می شود و پس از پوست گیری، خشک کردن و درجه بندی حدود ۷۰ تن محصول خشک به دست می‌آید که در بازار‌های داخل و خارج از کشور به فروش می‌رسد.

اوبا اشاره به ارقام پسته منطقه گفت: عمده ارقام پسته کشت شده در منطقه: ارقام احمد آقایی، اکبری و کله قوچی  است که با توجه به اقلیم خاص منطقه اسفندقه و خاک حاصلخیز، محصولی با مغز سبز و کیفیت بسیار عالی به دست می‌آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار