تمهیدات لازم برای بازگشت زائران امروز در میز اقتصاد با حضور حمید رضا شهرکی معاون حمل ونقل سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای، خوشخو معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی کشور و چلندری سرپرست شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی بحث وبررسی شد.
سوال:آخرین آمار از تردد زائران در مرزها را توضیح بفرمایید؟
حمید رضا شهرکی گفت: از زمان انجام سفرهای اربعین تا ۲۳ شهریور ۹۵۰ هزار نفر مسافر به سمت پایانههای مرزی جابه جا شده اند. روند جابه جایی ادامه دارد والبته تقاضا برای رفتن به سمت پایانههای مرزی کاهش یافته است. اعزام اتوبوسها به سمت پایانههای مرزی یک سر خالی است. روند بازگشت از ۱۸ شهریور شروع شده و تاکنون ۲۰۰ هزار نفر زائر را از پایانهها به سمت شهرهای مبدا جابه جا کرده ایم.
سوال: چند اتوبوس برای برگشت زائران در نظر گرفته شده است؟
شهرکی: ۸ هزار اتوبوس برای اربعین توسط سازمان راهداری در نظر گرفته شده است، اما این تعداد برای جابه جایی ۵ میلیون نفر کافی نیست. سهم حمل ونقل جادهای در اربعین امسال حدود ۳۰ درصد بوده است و مقرر شده که مابقی اتوبوسها حدود ۱۷۰۰ توسط سایر دستگاهها به سازمان راهداری اختصاص یابد. با پیگیریهای انجام شده تا شب گذشته تنها ۴۵۰ دستگاه از وزارت صمت، بهداشت و همچنین کشور به پایانهها رسیده و مابقی اتوبوسها طبق اعلام مسئولان در راه هستند.
سوال: آمار تفکیک دستگاههای که تاکنون ناوگان در اختیار دستگاهها قرار داده اند به چه شکلی است؟
معاون حمل ونقل سازمان راهداری: تا شب گذشته ستاد کل نیروهای مسلح ۷۰ دستگاه، وزارت بهداشت ۱۵ دستگاه، وزارت نفت ۱۶۵ دستگاه و وزارت کشور ۲۰۰ دستگاه ون به این بخش اختصاص داده اند. اوج بازگشت از امروز شروع و تا روز یکشنبه ادامه دارد. براساس برآورد های صورت گرفته به نوعی از امشب شاهد ازدحام ورود زائران به پایانههای مرزی خواهیم بود که تا پایان یکشنبه ادامه خواهد داشت.
اتوبوسها در پایانهها در حال شناسایی هستند. تا پایان اربعین اتوبوس کافی برای بازگشت زائران وجود دارد. در دو روز گذشته تصمیم گرفته شده که محلی برای پارک اتوبوس هادر نظر گرفته شود. اتوبوسها متناسب با نیازها به پایانهها اعزام میشوند. تمام بی نظمیها، ترافیکها و ازدحام که پیش از این در پایانه هاوجود داشت با هماهنگیهای صورت گرفته برطرف شد.
سوال: نرخ بلیتها به چه شکلی است؟ آیا کنترل و نظارتی در این بخش وجود دارد؟
معاون حمل ونقل سازمان راهداری: تمامی نرخهای بلیتها بر روی تابلو هانصب شده است. به طور مثال نرخ بلیت تهران -مهران وی آی پی ۲۴ نفره ۶۵۰ هزار تومان است . اتوبوسها امسال در اربعین یک سر خالی نبود.
روش تقاضا در هر اربعین جدید است. با توجه به آنکه امسال سفر اربعین یک هفته زودتر شروع شد به همین دلیل در برخی از مواقع هر دوسر اتوبوسها خالی بودند،که همین امر خود باعث ایجاد مشکلاتی در این بخش شد.
سوال: چه تعداد تاکنون شکایت ثبت شده و به چه تعداد از این شکایتها رسیدگی شده است؟
۱۷۷۲ نفر ثبت شکایت کرده اند که تاکنون به ۷۷ درصد از آن ها رسیدگی شده است .
چه تعداد بلیت هواپیما در این بخش به فروش رسیده است؟
خوشخو معاون هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی کشور؟ با توجه به تمهیدات صورت گرفته از کل ظرفیت بخش هوایی برای انجام پروازهای اربعین استفاده شده است. آنچه که تاکنون برنامه ریزی شده ۱۲۰۰ مجوز پرواز بین ۱۵ تا ۳۰ شهریور صادر خواهد شد.
اما آنچه که مشخص است با توجه به وسعت تقاضا برای سفرهای هوایی شرکتهای هوایی تا حد امکان تمهیدات لازم برای ارائه حداکثر نیازها را انجام داده اند.
سوال: به چه میزان تخلفات تاکنون رسیدگی شده است؟
معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی: صنعت هوانوردی تلاش کرد از کل ظرفیت هوایی استفاده کند و وزارت راه پای کار آمد. مسافران حتما باید برای تهیه بلیت از سایت رسمی شرکتها هواپیمایی و دفاتر خریداری رسمی این شرکتها اقدام به خرید میکردند. اگر هر مسافر براساس اسناد اقدام به شکایت کند می تواند بعد از سفر برای دریافت مبلغ اضافی به سازمان هواپیمایی مراجعه کند. هرکدام از مسافران بالای ۳ میلیون تومان بلیت خریداری کرده اند. با ارائه مدارک به شرکت هواپیمایی مبلغ اضافی بازگردانده میشود.
سوال: برای نحوه فروش بلیت مشکلاتی زائران داشتند در این خصوص توضیح دهید؟
آن چیزی که در سامانه سماح سازمان حج زیارت اعلام شده درواقع نشان می دهد حدود ۵ میلیون نفر برای سفر اربعین تقاضا کرده اند. اگر تنها ۱۰ درصد از این تقاضا مربوط به بخش هوایی بود حدود ۵۰۰ هزار نفر میشدند. بنابراین این حجم از جابه جایی خارج از توان بخش هوایی است ، اما تاحد امکان ما سعی کرده ایم بخشی از این نیازها را پاسخ دهیم.
در سفر خارجی که سایر ایرلاینها اقدام به جابه جایی میکنند، متناسب با مقررات بین الملل ما نمیتوانیم ورود کنیم.
سوال: آیا پرواز کنسلی در فرودگاه امام برای سفر اربعین وجود داشت؟
چلندری:از ۱۲ شهریور تاشب گذشته ۹۰۰ هزار پرواز انجام شده است. تاکنون ۱۱۵ هزار مسافر جابه جا شده اند که یک نفر مسافر هم جامانده در بخش هوایی نداشته ایم. اگر مسافری هم جا می ماند با سایر ایرلاینها اعزام می کردیم.
هیچ پرواز کنسلی نداشته ایم و میانگین تاخیر کل پروازها زیر ۴۷ دقیقه بوده است.