سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان پس از ۲ سال وقفه آن هم به دلیل همه گیری ویروس کرونا در کشور از دوم مهر ۱۴۰۱ آغاز میشود.
یکی از معضلات خانوادهها و دانش آموزان در ایام قبل از بازگشایی مدارس، تهیه لوازم التحریر و نوشت افزار آن هم با قیمت مناسب است. مشکلی که به نظر میرسد امسال نیز مانند سالهای پیش وجود دارد و قیمتهای لوازم التحریر نسبت به گذشته با افزایش جدی مواجه بوده اند. افزایش قیمتی که در چند هفته اخیر سرعتی بیشتر گرفته است.
موسی فرزانیان، رئیس اتحادیه نوشت افزار و لوازم مهندسی در گفت و گویی درباره قیمت این اقلام گفت: با توجه به تورم، قیمت لوازم التحریر هم همچون دیگر کالاها نسبت به قبل تغییر پیدا کرده است.
وی از تغییر ناگهانی قیمت دفتر در دو سه هفته اخیر به علت تغییر ۳۰ درصدی قیمت کاغذ در دنیا خبر داد و گفت: دفتری که مورد پسند مصرف کننده است؛ معمولاً از نوع کاغذهای سفید است که وارداتی و گرانتر هستند. رنگ کاغذی که ما در داخل تولید میکنیم مقداری کرمتر و تیرهتر است و طالب زیادی هم ندارد.
او گفت: به دلیل رکود حاکم در بازار، در حد تغییر نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه افزایش قیمت اعمال شده است. برای مثال یک تولید کننده خودکار اخیرا اعلام کرده بود که قیمت خودکاری که پارسال ۱۱۰۰ تومان بوده حالا به ۱۳۰۰ تومان رسیده و میتوان گفت در نهایت قیمت انواع نوشت افزار ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است.
قیمت انواع لوازم التحریر در آغاز سال تحصیلی موضوع چندان جدیدی نیست و به نظر میرسید امسال که پس از ۲ سال وقفه مدارس کار خود را به صورت حضوری آغاز میکنند، تفاوت قیمتها میان لوازم التحریر موجود در بازار زیاد نباشد، اما متاسفانه این گونه نیست. این تفاوت را تنها میتوان با کمی گشت و گذار در بازار لوازم التحریر و نوشت افزار در سطح شهر متوجه شد.
قیمت انواع نوشت افزار در سامانه ۱۲۴ وزارت صمت درج شده است، اما نوشت افزارهای کنونی در بازار با قیمتهای بالایی به دست مصرف کننده واقعی میرسند.
البته معاون وزیر صمت درباره این گرانیها گفت: برخی فروشندگان به بهانه نزدیک شدن سال تحصیلی، قیمت نوشت افزار را بالا برده اند که این تخلف است و از هفته آینده با افزایش نظارت ها، با گرانفروشی این محصولات برخورد جدی میشود.
علاوه بر گرانی نوشت افزار در این باره میتوان به مشکلی دیگر نیز اشاره کرد، مشکلی که ریشه در فرهنگ ما دارد. در سالهای گذشته به دلیل کم کاریها در کشورمان طرح بیشتر نوشت افزار در بازار، طرح و شخصیتهای انیمیشنها و فیلمهای خارجی بوده و طرحهای ایرانی که با فرهنگ و اعتقادات دانش آموزان ما مرتبط باشند چندان سهمی در بازار مصرفی خانوادهها نداشته اند. البته در چند سال اخیر اقدامات خوبی در این باره انجام شده است، اما همچنان شاید استفاده و تقاضای اجناس و طرحهای خارجی بیشتر از شخصیتهای ایرانی باشد.
حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت: در ابتدا باید ذائقه شناسی کنیم و طرح جایگزین نیز برای محصولات خود داشته باشیم. اکنون نقشهای مختلف وارد فرهنگ ما شده اند و باید به سمت حرکتی زنجیرهای و فرهنگی برویم.
او گفت: در قصه تا کتابهای داستان، موشن گرافیک و انیمیشنها باید فرهنگ سازی کنیم. تا مخاطبان با این حرکت فرهنگی زیست نکنند، آن نقشها در ذهن دانش آموزان ما قرار نمیگیرند.
او ادامه داد: در کنار این موضوع باید به سمت حمایت از صنایع فرهنگی برویم که زمینه آن نیز همین زنجیره فرهنگی است که این موضوع در دستور کار ما در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قرار دارد.
رونق گرفتن بازار لوازمالتحریر در شهریور و به تکاپو افتادن خانوادهها و دانشآموزان برای خرید لوازم مورد نیاز تحصیل یک امر طبیعی بوده و با توجه به ارقامی که خانوادهها برای تهیه این اقلام باید هزینه کنند، به نظر میرسد که نیازمند توجه بیشتری است.
نوشت افزاری که در در وهله اول باید با فرهنگ و اعتقادات کشورمان همخوانی داشته باشند و بعد از آن با قیمتی مناسب و ارزان به دست عموم مصرف کنندهها در تمام کشور برسند.