تابلوی «گربه و قفس قناری» پاره شد؟

یک فعال گردشگری از پاره شدن یکی از تابلوهای کمال‌الملک به نام «گربه و قفس قناری» که در کاخ گلستان نگه داری می‌شود خبر داد.

محمد غفاری معروف به کمال‌الملک تابلوی «گربه و قفس قناری» را در سال ۱۳۰۸ هجری قمری نقاشی کرده است. این نقاشی با ابعادشصت و یک در چهل و هفت سانتی‌متر، با رنگ‎‌روغن روی بوم اجرا شده است و اکنون در موزه کاخ گلستان تهران نگهداری می‌شود.

نقاشی شامل: قفس طلایی با جزییات حلقه‌آویز، تاج، سینی کف و احتمالاً ساخت اروپا است. قناری سفیدی در آن دیده می‌شود. درپائین قفس، روی مبل زرشکی منگوله‌داری، گربه‌ای سیاه و سفید در حالت خیز بسوی قفس دیده می‌شود.

گلدان چینی آبی و سفیدی با نقش گل و برگ در سمت راست نقاشی روی دراور چوبی قرار دارد. چند شاخه پیچک در آن دیده می‌شود. در زمینه پشت، پرده‌ای سیاه آویزان است و دیوار گچ‌بری نمایان است. نوری قوی از سمت راست به مجموعه می‌تابد.

آرش مودی، فعال گردشگری به دنبال بازدیدی که به تازگی از کاخ گلستان داشته، اطلاع داده است که یکی از تابلوهای نقاشی کمال‌الملک که «گربه و قفس قناری» نام دارد، دچار پارگی شده است.

به گفته او مسئولان حاضر در سالنی که این تابلو به نمایش گذاشته شده از وجود این پارگی ابراز بی‌اطلاعی کردند و گفتند: شاید تابلو هنگام میخ زدن به دیوار توسط میخ پاره شده است. مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان در این‌باره اعلام کرد: این موضوع در دست بررسی است.

نقاشی کمال‌الملک

 در همین زمینه وزارت میراث فرهنگی و گردشگری اعلام کرد: با دعوت از گروهی متشکل از کارشناسان متخصص حوزه مرمت تابلوهاینقاشی، قرار است تابلو مورد بررسی فنی و آسیب‌شناسی دقیق قرار گیرد. این درحالی است که تابلوی مذکور در گذشته نیز چندین بارمرمت شده است.

ضمن سپاس همیشگی بابت حساسیت اصحاب رسانه برای حراست از گنجینه‌های ملی، پایش سلامت آثار موزه‌ای در دستور‌ کاراداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی قرار دارد و هیئتی کارشناسی به این منظور ماموریت بازدید از مخازن و تالارهای کاخ موزه‌ها رابه عهده دارند.

امسال نیز اعتبار لازم برای مرمت اضطراری تعدادی از تابلوهای نقاشی موجود در تالارها و مخازن کاخ موزه‌ها در نظر گرفته شده کهاین مهم به انجام می‌رسد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار