علیرضا صلواتی، در ارتباط با احداث آزادراه اصفهان شیرازگفت: آزادراه اصفهان -شیراز بخشی از کریدور شمال - جنوب کشور است که شمال، شمال غرب و شمال شرق کشور را به جنوب کشور متصل میکند.
او با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این آزادراه ۹ سال پیش یعنی سال ۹۲ شروع شد که قرارداد آن آبان ۹۱ بسته شداضافه کرد:این آزادراه به طول ۲۲۴ کلیومتر و به صورت ۴ خطه است به طوری که هر مسیر رفت و برگشت شامل دو خط عبور و عرض کلی آزادراه حدود ۲۷.۴ متر میباشد و با سرعت طرح ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت طراحی و در کل ۱۰ مجموعه خدماتی رفاهی برای آن پیشبینی شده است.
صلواتی ادامه داد: این آزاد راه اولین آزادراه جنوب کشور میباشد و بر شبکه بزرگراهی آسیایی و کریدور شمال و جنوب منطبق است؛ با احداث این آزادراه از سفر ۶ ساعت و نیم به سمت جنوب، حداقل ۲ ساعت تا ۲ ساعت و نیم کاسته خواهد شد و طول مسیر نیز ۱۳۰ کیلومتر کمتر میشود.
مجری آزاد راههای مرکز و جنوب کشور با اشاره به مزایای این آزادراه بیان کرد: با احداث این آزادراه شمار تصادفات کاهش مییابد، برآورد شده در سال اول بهرهبرداری، حدود ۱۳۶ میلیون لیتر مصرف سوخت و همچنین حدود ۲۰۰ میلیارد تومان خسارات و هزینههای تصادفات جادهای کم شود که این یعنی مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای حدود ۵۵۰ نفر کمتر خواهد شد که سر جمع در سال اول بهرهبرداری حدود هزار میلیارد تومان صرفهجویی در اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.
او گفت: این آزادراه، اولین آزادراه بتنی کشور است؛ به گونهای که ۵۶ کیلومتر آن در قطعه اول دارای روسازی بتنی است وبزرگترین پل دهانه آزادراهی کشور را دارد.
صلواتی افزود: برای قطعات یک تا ۶ آن، حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان دیگر احتیاج دارد تا این آزادراه در قطعه یک تا ۶ به بهرهبرداری برسد؛ در هفتههای گذشته به شدت پیگیر تأمین سرمایه و اعتبار از طریق سازمان برنامه و بودجه، وزارت دفاع و سرمایهگذار بودهایم.
مجری آزاد راههای مرکز و جنوب کشور تصریح کرد: تا امروز، کل عملیات زیرسازی مسیر و کل عملیات آسفالت به اتمام رسیده است، حدود ۵۰ درصد آسفالت لایه دوم هم انجام شده که با تأمین حدود ۲۵ هزار تن قیر، لایه بعدی آسفال هم در حال انجام است که امیدواریم تا ۳ ماه آینده کل لایه دوم آسفالت هم به اتمام برسد.
او با بیان اینکه یکی دیگر از موضوعات مهم برای بهرهبرداری این محور، بحث نیوجرسیهای وسط مسیر و تأمین امینی آزادراه است، گفت: در حدود ۷۰ درصد نیوجرسیهای محور میانی ساخته شده و به تدریج در حال نصب در ریفیوژ میانی هستند.
صلواتی مطرح کرد: در ارتباط با علائم راهنمایی و رانندگی نیز برآوردهای لازم انجام شده و در حال تأمین اعتبار است تا بتوانیم زودتر آنها را نیز نصب کنیم؛ بر اساس جلسه چند روز گذشته در سازمان برنامه و بودجه که با حضور مدیران وزارت دفاع و وزارت راه و شهرسازی و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برگزار شد، مقرر شد بر اساس وعده و دستور رئیسجمهور، تا قبل از شروع سال جدید، شاهد بهرهبرداری از این آزادراه باشیم.