۱۷۴ هزار هکتار از مساحت استان اردبیل منطقه حفاظت شده است

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: در مجموع ۱۷۴ هزار هکتار از مساحت این استان جزو مناطق حفاظت شده و تحت مدیریت این اداره کل است.

حسن قاسم پور گفت: در مجموع ۴۵۶ هزار هکتار از مساحت استان اردبیل تحت حفاظت محیط زیست است که از این میزان ۱۷۴ هزار هکتار از مساحت استان جزو مناطق حفاظت شده و ۲۸۲ هزار هکتار منطقه شکار ممنوع می‌باشد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل درخصوص تفاوت‌های منطقه حفاظت شده و منطقه شکار ممنوع گفت: در منطقه شکار ممنوع محیط بانان فقط از شکار و صید جلوگیری می‌کنند، اما در مناطق حفاظت شده علاوه بر جلوگیری از صید و شکار از تخریب بوته کنی قطع اشجار تخریب آتش سوزی جلوگیری می‌کنند.

قاسم پور می‌گوید: میانگین مناطق حفاظت شده در کشور ۱۲ درصد است که امیدواریم با تصویب ۱۰ هزار هکتار از منطقه دربند مشکول در شورای عالی محیط زیست سطح مناطق حفاظت شده در اردبیل هم به میانگین کشوری برسد.

او با بیان اینکه محیط زیست استان اردبیل کمبود محیط‌بان دارد گفت: استاندارد جهانی برای هر هزار هکتار مناطق حفاظت شده یک محیط بان است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل با اشاره به فعالیت ۶۶ محیط بان در ادارات و نمایندگی‌های محیط زیست در ۹ شهرستان استان اردبیل ادامه داد: برای رسیدن به استاندارد‌های لازم می‌بایست ۱۰۸ محیط‌بان به مجموعه حفاظتی استان افزوده شود.

قاسم پور گفت: با وجود این کمبود، محیط‌بانان تلاش می‌کنند کمترین آسیب به محیط زیست وارد شود به طوری که هر سال تعداد قابل توجهی صیاد و شکارچی متخلف و بدون مجوز توسط محیط‌بانان دستگیر می‌شوند.

او با بیان اینکه محیط بانان با استقرار در ۱۵ پاسگاه ثابت و سیار در نقاط مختلف استان از این مناطق حفاظت می‌کنند، گفت: از این تعداد ۱۳ پاسگاه ثابت و ۲ پاسگاه سیار است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل احداث پاسگاه جدید، تعمیر، بهسازی و تجهیز پاسگاه‌های محیط زیست استان را از اولویت‌های این اداره کل برشمرد و گفت: محیط بانان خالصانه به طور شبانه روز از مناطق تحت مدیریت و شکار ممنوع حفاظت می‌کنند و همه باید برای ایجاد انگیزه در این قشر زحمت کش از آن‌ها حمایت کنند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.