معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: تخلیه رسوبات سداکباتان، سه سال زمان نیاز دارد و امکان تخلیه رسوب در بخش ذخیره آب وجود ندارد.

داوود شاهسوند افزود: با توجه به شرایط خاص و پیش آمده در تأمین آب شرب شهر همدان و ضرورت استفاده حداکثری از آب موجود در سد اکباتان و  بروز مشکلاتی اعم از کدورت ذخیره آب  در  لایروبی سد، امکان  تخلیه رسوبات در بخشی که آب ذخیره  می شود امکانپذیر نیست.

 اوگفت:با توجه به داده‌های به دست آمده از عملیات هیدروگرافی سد اکباتان که در سال ۱۳۸۶ انجام شده، حجم رسوبات ته‌نشین شده در مخزن سد در طول زمان ۵۸ سال بهره برداری عددی معادل ۲.۵ میلیون مترمکعب برآورد شده است.

به گفته معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان همدان لایروبی این حجم از رسوبات سد، با توجه به موقعیت جغرافیایی سد تنها با وسایل مکانیکی خاص امکان‌پذیر است.

شاهسوند افزود: نیاز به جانمایی محلی برای تخلیه رسوب، توجیه اقتصادی و فنی عملیات لایروبی سد ، نیاز به تأمین اعتبار لازم که رقم قابل توجهی است، از علت هایی است که لایروبی سد را دشوار می‌کند.

شاهسوند گفت:در یک دوره ترسالی می‌توان دریچه تخلیه کننده  سد که وظیفه عملیاتی شاس (لایروبی) را برعهده دارد  حجم قابل توجهی از رسوبات را بدون تحمیل هزینه از مخزن سد تخلیه کرد.

منبع ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار