استاد علم اطلاعات و دانش شناسی گفت: دولت نمی‌تواند پذیرای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باشد و واگذاری کتابخانه‌ها دولت را سبک بال می‌کند.

احمد شعبانی، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان در برنامه «صبح و گفت‌وگو» رادیو گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا موافق طرح واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هستید یا خیر، گفت: نمی‌توانیم مستقیم به این پرسش پاسخ دهیم. اما از آنجایی که دولت برخی مطالب پیرامون واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را طرح کرده بود، می‌توان گفت که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این ظرفیت را دارد که از کتابخانه‌های کانون حمایت کند.

احمد شعبانی در پاسخ به این سوال که آیا موافق این واگذاری هستید، گفت: وقتی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشکلات مختلفی از جمله سلامت مادی درون سازمانی، سلامت فرهنگی مواجه است، طرح واگذاری کتابخانه‌های کانون دشوار نیست.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشکلات مادی روبه‌رو نیست، ادامه داد: کانون شرکت دولتی است و سه بخش دارد. یک بخش آن فرهنگی، بخش دیگر آن تولیدی و سومین بخش آن خدماتی است. مشکل کانون به سلامت مادی درون سازمانی آن برمی‌گردد. کانون باید به سازمان‌های ناظر خودش پاسخگو باشد.

شعبانی با اشاره به اینکه بخشی از کانون، تولید کتاب و اسباب‌بازی است، افزود: در حال حاضر، باید دولت را از کارکنان زیادی که دارد، سبک بال کنیم. آیا تصور می‌کنید که تولید اسباب‌بازی در حد دولت است که به خریداران ارائه دهد؟ این روند سیستمی بوده که حدود ۴۰ سال پیش طراحی شده و الان دولت ما نمی‌تواند پذیرای سازمانی باشد که با کار‌های خرد اقتصادی سود مادی را پدید آورد.  

واگذاری کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دولت را سبک بال می‌کند

وی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با مشکل مادی رو‌به‌رو نیست، خاطرنشان کرد: دولت از کانون استعلام گرفته که چرا سود‌ها و درآمد‌ها پایین بوده است. به عنوان مثال، یک مدرسه غیرانتفاعی را درنظر بگیرید که در حالت عادی سودآوری ندارد. طبیعی است که هیئت مدیره از مدیر مدرسه استعلام بگیرد. ناظران دولت استعلام گرفتند و با پاسخ دقیقی مواجه نشدند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی معتقد است، شایسته دولت نیست که اجناس و ابزار‌هایی را در سطح خرد تولید کند و به دست مردم دهد. یعنی در حال حاضر کانون به سازمانی تبدیل شده که کار‌های خردی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه کانون هم از نظر کتابخانه‌ها و هم از نظر تولید ابزار‌ها نمی‌تواند تنفس آزادی بکشد، افزود: از طرفی، کانون نمی‌تواند با بخش خصوصی در زمینه تولیدات ارائه شده رقابت کند.

احمد شعبانی در پاسخ به این سوال که آیا چابک‌سازی کانون بهتر از کوچک‌سازی آن نیست، توضیح داد: کانون از سال ۱۳۴۴ شمسی تاسیس شد. این کانون تا زمان انقلاب اسلامی کار‌های بزرگی در زمینه کتابخانه‌ای و انتشارات انجام داد. بعد از انقلاب اسلامی تغییراتی صورت گرفت و اساسنامه‌های جدیدی نوشته شد. کانون هم در آن دوران سازمان چابک و خوبی بود. تا سال ۱۳۸۸ یکی از مدیران برجسته در آنجا مدیریت داشت. اگر نقدی به کانون است، به ۱۵ سال اخیر برمی‌گردد که مدیران غیر متخصص به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آمدند. هر سازمانی از لحاظ مدیریتی باید تحت روند مهندسی مجدد قرار گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار