امروز میز اقتصاد به آخرین وضعیت اتصال دستگاه ها به پنجره خدمات هوشمند دولت پرداخت.
سوال: پنجره ملی خدمات هوشمند چه خدمتی به مردم ارائه میکند؟
موحد،معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات: کارکرد پنجره واحد همیشه به گونهای است که کاربر با ارائه شناسه دیجیتال به همه خدمات پنجره واحد دسترسی پیدا کرده تا آنها را دریافت کند. هر کدام از این خدمات در بستر سامانههای مختلفی ارائه می شوند. این در حالتی که ما پنجره واحد نداشته باشیم، باعث می شود ما هر بار رمز عبور ثبت کنیم و دچار سردرگمی شویم. پنجره واحد ورود یکپارچه و رمز عبور یکپارچه را ارائه میدهد.
سوال: اتصال به این سامانه زمینه ساز کاهش چه میزان از مراجعات مردم می شود؟
تقی پور، نماینده مجلس در یک بازه ای از زمان برای دریافت اکثر خدمات دولتی لازم بود که حتما مردم مراجعه حضوری داشته باشند. خوشبختانه ما خدمات زیادی را به صورت الکترونیکی به مردم ارائه داده ایم. اما متاسفانه این خدمات پراکنده هستند. وقتی پنجره ملی خدمات هوشمند محقق شوند یعنی از طریق آن عمده خدمات در دسترس خواهند بود. فرد از راه دور اینها را میبیند و میتواند خدمات را دریافت کند.
سوال: فردا مهلت دستگاهها برای اتصال به پنجره تمام میشود، آخرین وضعیت در چه مرحلهای است؟
موحد: از مجموع ۱۷۳ دستگاه مشمول بخشی از آنها خدماتشان در لیست دولتی بود که خارج شد، چهار دستگاه خدماتشان را مستقیما در پنجره واحد ارائه دادند. هم اکنون بیش از هشتاد و پنج دستگاه متصل شدند. صرفا دریافت مجوز را نباید اتمام اتصال به پنجره در نظر بگیرند.
سوال:این هشتاد و پنج دستگاه با بقیه چه تفاوتی دارند؟
تقی پور: پانزده دستگاه پنجره واحد را ایجاد کردند. هم اکنون این کار خدمات به صورت الکترونیکی در پنجره انجام میشود و احراز هویت در همان بخش صورت ميگيرد. انگار که فرد به صورت حضوری وارد مجموعه شده است.
سوال: سازمان اموال تملیکی درباره اتصال خود به این سامانه چه کارهایی انجام داده است؟
حجتی قائم مقام سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی: بعد از پیگیریهایی که اتفاق افتاد که وزیر اقتصاد دستور دادند که نظارت بر این موضوع صورت بگیرد. سازمان اموال تملیکی خدمات خود را در سامانه ستاد ایران ارائه میکند. تکلیف سازمان اموال تملیکی نیست که این کار را انجام دهد. من باید این را خدمت مردم عرض میکردم.
آیا شما اقدامی کردید در این زمینه یا خیر؟
حجتی: یک تکلیف به ما اعلام شده است، آن هم فروش اموال از این سامانه است.
نظر شما چه هست؟
موحد: سازمان اموال تملیکی یک خدمت شناسنامه دار بخش مزایدهها را دارد. بخشی از سازمانها مثل درگاه ملی مجوزها خدمات خود را از سامانه ستاد اتمام میدهند، اما آن سامانه هنوز به پنجره واحد متصل نشده است. تا زمانی که اتصال از طریق وزرات صمت انجام نشود، نمیتوانیم وارد سیستم شویم.
برای اتصال به پنجره ملی شما چه اقداماتی انجام داده اید؟
ربانی زاده رئیس قرارگاه رصد خانه کشاورزی ایران: این سامانه به دولت هوشمند و پنجره واحد متصل شده است. سامانههای ما که بیشترین خدمات را ارائه میدهند میتوانند از طریق دولت هوشمند کار خود را انجام دهند. غیر از آن سامانه دام پزشکی ما هم اتصالش انجام شده است. هم اکنون اتصال سامانه صدور مجوزات سازمان کشاورزی متصل است و کسب و کار از طریق همین سامانه انجام میشود.
برخی از سازمانها هم برای اتصال نوشته شده اند و ما در مرحله تست ارزیابی هستیم و احتمال اینکه ما تا فردا هم چند سامانه را به پنجره واحد متصل کنیم هست.
سوال: نظر شما چیست؟
تقی پور: اساسا یکی از خدمات اصلی این سامانه شفاف سازی است. هدف از انجام این پروژه تسهیل انجام امور مردم است. ما این خدمت را در ذیل این نماد ارائه میدهیم.
سوال: خودتان آخرین بار کی وارد سامانه شدید؟
تقی پور: من دیشب خیلی تلاش کردم که وارد یکی از این سامانهها شوم، اما نشد. سی چهل دقیقه تلاش کردم، اما نشد. باید یک آدرس مشخص بدهند و بگویند که چگونه خدمت را دریافت کنید این یکی از گامهای مهم این خدمت رسانی هست.
سوال: مرحله بعدی چیست و چه نظارتی صورت خواهد گرفت؟
موحد: دستگاههایی که تا کنون ثبت آنها صورت نگرفته است ما لیست آنها را در اختیار وزارت ارتباطات و هیأت وزیران قرار خواهیم داد تا نظارت را داشته باشند.