یک کارشناسی موسیقی گفت: موسیقی تاثیر جادویی بر روح و جان افراد در شرایط خاص دارد و موسیقی دوران جنگ بارزترین نمونه‌ اثرگذاری بر مخاطب است.

سید عباس سجادی، کارشناس موسیقی گفت: موسیقی‌های برتر فیلم دفاع مقدس با آغاز دوره جنگ و فیلم سازی این حوزه، سیر صعودی ملایمی را طی کرد و در دوره‌ای به اوج رسید، همچنین این دسته از موسیقی در این زمان نوعی حس و حال ویژه‌ ایرانی پیدا کرد.

او می‌گوید: در طول تاریخ سینمای کشور، آثاری بوده اند که موسیقی آن‌ها از خود فیلم معروف‌تر و تاثیر گذار‌تر هستند. در فیلم‌هایی همانند فیلم دوئل، بوی پیراهن یوسف، از کرخه تا راین، میم مثل مادر، و برخی از آثار حاتمی کیا همانند فیلم سینمایی آژانس شیشه‌ای که هنرمند بزرگ کشور مجید انتظامی ساخت موسیقی آن را به عهده داشته از جمله کار‌هایی است که رد پای جدی در حوزه موسیقی ایرانی در آن می‌توان یافت و جزو کار‌های موفق ایرانی محسوب می‌شوند.

این کارشناس حوزه موسیقی گفت: موسیقی از جمله آثار هنری است که در تهیج مردم و یا مبارزانی که در طول تاریخ توانسته اند در مقابل دشمن مبارزه کنند تاثیر داشته است.

سجادی گفت: به واسطه اینکه موسیقی تاثیر جادویی بر روح و جان افراد در شرایط خاص اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد موسیقی دوران جنگ از بارزترین نمونه‌ای است که به خوبی بر مخاطب موثر بوده است.

به گفته سجادی، نوای آهنگران، کویتی پور و دیگران را در زمره‌ی این نوع موسیقی می‌دانم و صدای آن‌ها بسیار تاثیر گذار بوده است، ما در دفاع مقدس تاثیر آن را بر رزمندگان و مردم به شایستگی دیده ایم.

این کارشناسی موسیقی گفت: موسیقی دفاع مقدس به نوعی وابسته به شرایط تاریخی و زمانی نیست و نمی‌توان آن را به عنوان ژانری همیشگی دانست، در یک مقطعی جنگ میان دو کشور اتفاق افتاد و به سبب آن موسیقی‌هایی ساخته شد که جامعه آن را می‌طلبید و آهنگسازان، شاعران، خوانندگان این ضرورت را احساس می‌کردند و موسیقی این حوزه ساخته شد.

سجادی گفت: به این نوع موسیقی به عنوان ژانری که همیشه استمرار داشته نمی‌توان نگاه کرد به این معنا که در مقام بخشی از موسیقی کشور قابل بررسی است و در آن دوران کار‌هایی انجام شد که موسیقی‌های موفقی بوده است.

او می‌گوید: موسیقی به اقتضای زمان و مکان می‌تواند موثر باشد اینکه مخاطب از چه نوع موسیقی به چه میزان استقبال می‌کند به شرایط موجود برمی‌گردد، در شرایط صلح نمی‌توان موسیقی دفاع یا جنگ برای مخاطب پخش بشود و تصور کرد به همان میزان سال‌های جنگ از آن استقبال می‌شود.

سجادی گفت: بعضی از موسیقی‌ها فرازمانی هستند به این معنا که نمی‌توانیم برایشان زمان مشخص کنیم، اما موسیقی‌هایی با تم‌های خاص و اجتماعی از جمله موسیقی دفاع مقدس در زمان مخصوص به خود بسیار تاثیر گذار بوده و مردم بسیار استقبال کرده اند.

به گفته سجادی، نمونه‌ی استقبال ویژه مردم از موسیقی دفاع مقدس تهیج جوانان برای حضور در جبهه‌ها بوده است که ما آن را به شکل‌های مختلف دیده ایم.

این کارشناس گفت: یک سری از بنیاد‌های کشور، همانند بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس بنیاد‌هایی هستند که برای حفظ ارزش‌های مقدس کشور به وجود آمده اند، این دسته از بنیاد‌ها بودجه‌هایی برای حفظ ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی کشور دارند، اما در سال‌های اخیر تلاش جدی برای احیا این فعالیت‌ها و بازنویسی و بازخوانی این آثار ندیده ام.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۰۲ مهر ۱۴۰۱
اگه دل و جان و قلب و روح پاک نباشه موسیقی تأثیری در آن نخواهد داشت . جوانهای آن روز را با جوانهای امروز مقایسه نکنید.ضمنا آنها که شهید شدند ابتدای کار بودند الان که ۴۵ سال و اندی از انقلاب می گذرد وعده های توخالی مسوولان دل و جان و قلب و روح جوانان را خدشه دار کرده است.به امید روزی که سر خود را از زیر برف خارج کنید و واقعیت را ببینید و بگویید.
آخرین اخبار