امسال ۵.۸ میلیون زائر در دهه پایانی صفر به مشهد مقدس سفر کردند که حدود ۹۰ درصد آنها خودروی سواری را برای این سفر معنوی برگزیدند.
مساله بازگشت زائران همه ساله چالش اصلی متولیان استان خراسان رضوی است و معمولا بازگشت زائران پیاده که امسال بیش از نیم میلیون نفر بوده اند با چالشهای فراوانی مواجه میشود، اما امسال با اتکا به سامانههای نظارتی و فروش بلیت، کمترین چالشها گریبان گیر زائران دهه آخر صفر شد.
داریوش امانی رئیس سازمان راهداری وحمل ونقل جادهای کشور که برای رصد کامل فعالیتها و نظارت بر بسیج کامل ناوگان ملی و محلی این ایام در مشهد حضور داشت بر محوریت استفاده از فناوری اطلاعات و تکنولوژی دانش بنیان در بهینه سازی فعالیت ناوگان بار و مسافر در کنار بهسازی راهها و نوسازی ناوگان حمل ونقل جاده ای، تاکید کرد.
او افزود:هم افزایی موثر در سطح ملی برای رفع دغدغه برگشت زائرین حرم رضوی و تحقق عینی شعار "همه خادم الرضاییم" با مشارکت همه استانها درتامین ناوگان برگشت زائرین حرم رضوی نمود یافت.
رئیس سازمان راهداری وحمل ونقل جادهای کشور ادامه داد: همچنین جابجایی ۱.۶ میلیون مسافر در قالب طرح عظیم حمل ونقل زائرین اربعین حسینی (ع) با ناوگان عمومی جادهای و اعزام روزانه بیش از ۲۵۰۰دستگاه اتوبوس، مینی بوس و ون از مشهد مقدس را ناشی ازهمت رانندگان، شرکتهای حمل و نقل و همکاری پلیس راه و وزارت کشور و تمام سازمانها وبکارگیری تمام ظرفیتهای سازمان راهداری در سطح کشوردانست.
امانی بر ادامه روند تحقق مدیریت فن آورانه وهوشمند سازی درحوزه حمل ونقل جادهای تا کید نمود.
ویژگی مهم دیگر جابجایی زائرین رضوی امسال، بکارگیری گسترده فناوری اطلاعات و سامانههای هوشمند در مدیریت عرضه و تقاضای بلیت سفر با ناوگان عمومی جادهای بود که برای اولین بار در کشور تحقق یافت و همزمان پویش همراهان ایمن در مسیر زائرین پیاده حرم رضوی اجرا گردید. به گفته معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، با سامانههای نظارتی امکان مدیریت لحظهای برنامه اعزام و ورود ناوگان به مشهد از مبدا حرکتشان را فراهم کردیم و پارک اتوبوسها در سطح شهر مشهد هم با اشراف کامل همکاران سازمان راهداری رصد شد.
محمد تیموری افزود: این سامانههای نظارتی پراکندگی ناوگان در شهرستان مشهد، خراسان رضوی و تمام استانها را نشان میدهد و ظرفیت تمام استانها و ناوگانی که به سمت مشهد در حال حرکت هستند به طور کامل و هوشمندانه قابل رصد است.
وی خاطر نشان کرد: در بخش تقاضای سفر نیز با اقدام هوشمندانه مسوولان استان و تشکلهای صنفی در راه اندازی لیست انتظار در سامانه فروش بلیت، امکان برآورد دقیق تقاضای سفر در هر لحظه و جلوگیری از ایجاد صف و ازدحام و شلوغی در پایانه مسافری امام رضا (ع) مشهد برای اولین بار در کشور عملیاتی شد و گام مهمی در تعادل هموشمند تقاضا و افزایش رضایتمندی زائرین برداشته شد.
عملیات خروج زائران با بیش از ۵ هزار و ۵۰۰ اتوبوس
جعفر شهامت مدیرکل راهداری وحمل ونقل جادهای خراسان رضوی نیز در این خصوص گفت: دردهه آخرماه صفر، هرساله مشهدمقدس میعادگاه عاشقان اهل بیت (ع) است وزائران حرم رضوی از تمام کشور وبلکه سایر کشورها به زیارت امام رئوف مشرف میشوند.
او افزود: به لحاظ سهم، عمده جابجایی زائرین ۸۷ درصد از طریق حمل ونقل جادهای شخصی و ۷ درصد از طریق حمل ونقل عمومی جادهای و۶درصد از طریق راه آهن وهواپیما انجام شده است.
وی گفت: از پنجم مهرماه تا امروز به حدود ۱۷۰ هزار نفر از زائرین با بیش از ۵هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس، مینی بوس وسواری کرایه به شهرهای خود اعزام شده اند که رقمی کم سابقه بوده است.
دبیر کمیسیون ایمنی راههای خراسان رضوی ادامه داد: با تاکید معاون اول رئیس جمهور و استاندار خراسان رضوی مبنی بر نگاه ملی به دهه آخر ماه صفر، ریاست سازمان راهداری ومعاونین ومدیران ستادی مرتبط درمشهد مستقر و قرارگاه مرکزی حمل ونقل زائرین حرم رضوی در مشهد مقدس شکل گرفت و علاوه بر ستاد مرکزی سازمان راهداری، تمامی استانها درقالب شیوه نامه یکپارچه به اعزام ناوگان به مشهد مقدس یاری رساندند.
هرچند پیش از این رئیس سازمان راهداری از برنامه ریزی برای اعزام ۸۰ درصد ناوگان جادهای کشور به مشهد برای عملیات تخلیه زائران خبر داده بود، اما مدیرکل راهداری وحمل ونقل جادهای خراسان رضوی امروز گفت: پنجاه درصد ناوگان مورد استفاده این ایام از سایر استانها تامین شده است و به میزان لازم از ناوگان درونشهری شهرداری مشهد هم برای جابجایی زائرین پیاده حرم رضوی کمک گرفته شد.