با گسترش شبکههای حمل و نقل عمومی بسیاری از افراد ترجیح میدهند از این وسایل استفاده کنند؛ اقدامی که هم به نفع سلامت محیط زیست است و هم به لحاظ اقتصادی به صرفهتر است.
مشکلی که مدتی است برای اهالی نوش آباد و سفید شهر آران و بیدگل برای سفر روزانه به نزدیکترین همسایه شهرستانشان یعنی کاشان ایجاد شده، می شود گفت شنیدنی است.
دهه ۷۰ بود که مسیر نوش آباد به حوزه ماموریت سازمان اتوبوسرانی کاشان واگذار شد و مینی بوس داران این مسیر نیز به اجبار شغلی دیگر را انتخاب کردند، اما بعد از ۲۵ سال، در آستانه ماه مهر حرکت اتوبوسها در این مسیر متوقف شد و شهروندان نوش آباد و سفیدشهر که شمار زیادی از آنان، دانشآموز و دانشجو هستند در این مسیر سرگردان شدهاند.
گلایههای شهروندانی که ناچار به سفر روزانه به کاشان هستند
یک دانش آموز دبیرستانی گفت: من و دانش آموزانی مثل من، به دنبال مدرسه بهتر در کاشان ثبت نام کردیم، اما حالا با مشکل دیگری به نام وسیله رفت و آمد روبرو شدهایم.
محمد افزود: مسیر نوش آباد به صورت منظم تاکسی ندارد و من و همه دانش آموزان باید از آژانس استفاده کنیم که به طور متوسط روزانه ۶۰ هزار تومان به هزینههای یک خانواده کارگر اضافه میشود.
شهروند دیگری که در یکی از ادارات کاشان کار میکند گفت: شهرداری نوش آباد که متولی حمل و نقل شهری است در جواب درخواستهای ما کاری نمیکند و تنها مینی بوس شهرداری در انبار آتش نشانی متوقف است و خاک میخورد.
یکی دیگر از شهروندان گفت: همه دنیا به سمت توسعه حمل و نقل همگانی حرکت کرده و در این شرایط سازمان اتوبوسرانی کاشان در زمان بازگشایی مدارس و دانشگاهها، فعالیت خود را در مسیر نوش آباد و سفیدشهر تعطیل کرده است.
او ادامه داد: حذف اتوبوسهای حومه از سوی سازمان اتوبوسرانی که بخشی وابسته به شهرداری است اقدامی سوال برانگیز است.
شهروند دیگری به خبرنگار ما گفت: نوش آباد جزو شهرستان آران بیدگل است، ولی مراودات مردم با کاشان است و نمیتوان توقف فعالیت اتوبوسرانی را توجیه کرد، چون مردم به ناچار با خودروهای شخصی به کاشان خواهند رفت و خیابانهای این شهر شلوغ خواهد شد.
او یادآور شد: در ۲۵ سال گذشته، تاخیرها را قبول کردیم، افزایش فاصله زمانی حرکت اتوبوسها به دو ساعت را قبول کردیم، اما تعطیلی این خط اتوبوسرانی منطقی و پذیرفتنی نیست.
به گفته این شهروند نوش آبادی، یک کارگر یا پاکبان حقوق آنچنانی ندارد که برای رفت و آمد روزانه خود از آژانس استفاده کند، بنابراین مسئولان باید برای تردد ساکنان شهرهایی مثل نوش آباد، سفیدشهر، برزک و نیاسر تدبیری بیندیشند.
یکی دیگر از شهروندان گفت: من هیچ سهمی از حرکت اتوبوسها در مسیر نوش آباد به کاشان نمیبرم، ولی به عنوان یک شهروند لازم میدانم که از حقوق همشهریانم دفاع کنم و حتی به مسئولان هم نامه نوشتم.
او ادامه داد: اگر معتقد به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر هستیم تعطیلی خط اتوبوسرانی در مسیر نوش آباد و سرگردانی شهروندان به ویژه دختران دانش آموز و دانشجو منکر است و مسئولان باید به آن رسیدگی کنند.
به گفته این شهروند نوش آبادی، اهالی این شهر، با مشکلاتی مثل نبود مکانهای فرهنگی، تردد تریلیهای شرکت فولاد در بافت شهری، تعطیلی اتوبوسهای شهری و آلودگی کورههای آجرپزی روبرو هستند، اما مسئولان هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات نمیکنند.
نوش آباد در حوزه شهرستان کاشان نیست
علی مُکاریان عضو شورای اسلامی شهر نوش آباد آران و بیدگل به خبرنگار ما گفت: نوش آباد در حوزه شهرستان کاشان نیست و فعالیت سازمان اتوبوسرانی کاشان با نامه استانداری اصفهان متوقف شده است.
او اظهار کرد: پیگیری و جلسه با مسئولان کاشان منجر به کسب موافقتهای دورهای برای فعالیت اتوبوسها به صورت ماهیانه شد، اما ادامه خدمات سازمان اتوبوسرانی وابسته به مصوبه شورای ترافیک استان اصفهان است که باید فرمانداری آران بیدگل پیگیری کند.
عضو شورای اسلامی شهر نوش آباد افزود: مشکل شهروندان در جلسات متعدد با مسئولان شهرستانهای کاشان و آران بیدگل، امام جمعه، کفیل نماینده کاشان و آران و بیدگل و حتی رئیس شوراهای اسلامی استان اصفهان مطرح شده و شورای ترافیک دو شهرستان موافقت خود را با فعالیت اتوبوسرانی در مسیر نوش آباد اعلام کردند، ولی مصوبه نهایی با شورای ترافیک استان است.
به گفته مکاریان، موافقت شورای ترافیک استان اصفهان با ادامه فعالیت خط اتوبوسرانی نوش آباد- کاشان میتواند مشکل حمل و نقل همگانی در شهرهای نوش آباد، سفیدشهر، نیاسر، مشکات، قمصر و برزک را نیز رفع کند؛ بنابراین انتظار میرود شورای ترافیک استان با نظر موافق به این درخواست مردم نوش آباد نگاه کند.او بیان کرد: کمترین مزیت ادامه فعالیت خط اتوبوسرانی نوشآباد، کاهش آلودگی هوای منطقه کاشان است که در سالهای گذشته بارها منجر به شرایط هشدار و تعطیلی در دو شهرستان شده است.
فرماندار آران و بیدگل برای دریافت مجوز اقدامی نکرده است
حسن بخشنده امنیه شهردار کاشان گفت: فرماندار آران و بیدگل برای دریافت مجوز خدمات دهی اتوبوسرانی کاشان به حومه از جمله نوش آباد، سفیدشهر و ابوزیدآباد اقدامی نکرده است.
او گفت: اتوبوسرانی شهرداری کاشان برای ارائه خدمت به شهرهای حومه باید از شورای ترافیک استان اصفهان مجوز داشته باشد که این مجوز آذر سال ۱۴۰۰ به اتمام رسیده است.
شهردار کاشان با بیان اینکه اتمام تاریخ مجوز را به فرماندار آران و بیدگل یادآور شده و از او خواسته برای دریافت مجوز اقدام کند افزود: متاسفانه فرماندار آران و بیدگل تا این لحظه هیچ مجوزی در اختیار شهرداری کاشان قرار نداده است.
بخشنده گفت: اگر بخواهیم بدون مجوز شورای ترافیک استان اصفهان به ادامه خدمت رسانی این خط اتوبوسرانی ادامه دهیم در صورت وقوع حوادث احتمالی، شهرداری کاشان باید پاسخگو باشد.
فرسودگی بیش از نیمی از ناوگان اتوبوسرانی کاشان
او ادامه داد: ناوگان اتوبوسرانی کاشان در کل ۱۴۰ اتوبوس دارد که ۷۴ دستگاه فرسوده شده و قطعات آن باز و روی ۶۵ اتوبوس دیگر نصب میشود تا امکان خدمت رسانی در خطوط شهری کاشان و حومه فراهم شود.
شهردار کاشان یادآور شد: شهرداریها موظف هستند که در محدوده شهری خود خدمات رسانی کنند و شهرهایی مثل نوش آباد، ابوزیدآباد و سفیدشهر تا کنون از خدمات اتوبوسرانی کاشان استفاده میکردند، اما به علت خرابی و فرسودگی ناوگان و اتمام تاریخ مجوز ارائه خدمات، به حومه، مشکلات فعلی ایجاد شده است.
به گفته بخشنده، با توجه به مشکلات ایجاد شده حتی در شهر کاشان نیز زمان انتظار مسافر در ایستگاه اتوبوس افزایش یافته و از حد استاندارد خارج شده است.
توقف فعالیت خط اتوبوسرانی نوش آباد- کاشان برای شهروندان زیادی که اتوبوس به لحاظ سطح درآمدی برای آنها بهترین وسیله تردد است مشکلات زیادی ایجاد کرده؛ این گره، اما با تدبیر و تعامل مسئولان شهرستانهای آران و بیدگل و کاشان همچنین مدیران استانی بازشدنی است.
گزارش از حرمت سادات متولی