اشتغال‌زایی ۱۱ هزار نفر در زنبورستان های کردستان

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: در حال حاضر هفت هزار و ۶۰۰ زنبورستان با اشتغالزایی ۱۱ هزار نفر در مناطق مختلف استان وجود دارد.

سیدمادح حسامی اظهار داشت: این تعداد زنبوردار از طریق ۲۸۰ هزار کلنی در زنبورستان‌های کردستان مشغول به فعالیت بوده و کسب درآمد می‌کنند.

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد: با هدف دستیابی به آمار و اطلاعات دقیق از وضعیت زنبورستان ها، همزمان با سراسر کشور سرشماری کلنی‌های زنبور عسل در کردستان از ۱۶ مهرماه آغاز می‌شود.

او با اشاره به اینکه سرشماری زنبورستان‌ها با مراجعه حضوری کارشناسان پهنه در روستا‌ها انجام می‌شود، افزود: اطلاعات زنبورستان، اطلاعات فردی زنبور دار، نوع ملکه تعداد کلنی ها، میزان تولید عسل و فرآورده‌های آن در سامانه جامع پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت می‌شود.

حسامی هرگونه جابجایی و کوچ زنبورستان‌ها را در مدت انجام سرشماری ممنوع اعلام و یادآور شد: ارائه خدمات به زنبور داران منوط به ثبت اطلاعات در سامانه مربوطه خواهد بود.

او اظهار داشت: سیاست و اولویت ما در حوزه زنبورداری این است که جدا از تولید عسل، سایر فراورده‌های زنبور شامل ژل رویال، موم، برموم، گرده‌گل و حتی زهرگیری را در سطح استان فعال کنیم و در این راستا کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی مختلفی در سطح استان برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.