ساماندهی سرویس مدارس، امری ضروری است و آموزش و پرورش برای تأمین سرویس ایاب و ذهاب مدارس نیازمند همراهی مدیریت شهری است، هرچند بدون همراهی دستگاهها و مجموعهها و از همه مهمتر، همدلی والدین و مدارس امکان تأمین زیرساختهای لازم برای تأمین سرویسهای مدارس وجود ندارد.
در تحقق این امر همراهی استانداری، پلیس راهور، شهرداری و آموزش و پرورش و سایر نهادها ضروری به نظر میرسد تا بتوان امنیت و کنترل ترافیک در محوطه مدارس شهر را بهخوبی برقرار کرد.
در این راستا شهردار قم در خصوص آییننامه مصوب سرویس مدارس اظهار کرد: یکی از الزامات مهم در ایفای نقش بیشتر سازمان تاکسیرانی در سرویس مدارس، در کنار توجه به مباحث اجتماعی و اقتصادی شهروندان، فرهنگسازی عمومی نسبت به هدایت والدین و مدارس بهسوی مقررات ملی و محلی است.
سید مرتضی سقائیان نژاد می گوید: یکی از مشکلات جدی در این زمینه فرسودگی ۶۰ درصدی تاکسیهای شهری قم است و دراینباره مسئله نوسازی یکی از اولویتها و نیازهای حیاتی این ناوگان به شمار میرود.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم نیز درباره رفع مشکلات در تأمین تاکسی، با اشاره به نرخ پایین سرویس مدارس عنوان کرد: جهت توسعه سیستم تاکسیرانی قم لازم است تا ایفای نقش بیشتر در سرویس مدارس، توسعه خدمات تاکسی گردشگری، توسعه خدمات تاکسی مارکت و خدمات تاکسی طب جدی گرفته شود.
مسعود طبیبی از عدم اجرای آییننامه سرویس مدارس انتقاد کرد و افزود: درصورتیکه ملزومات اولیه سرویس مدارس ایجاد شود، شهرداری قم میتواند تمام دانشآموزان را توسط ناوگان تاکسیرانی جابهجا کند.
او همچنین با اشاره به تفاوت نرخ سرویس مدارس در قم با سایر شهرها گفت: به علت گرانی و تفاوت نرخ سرویس مدارس در قم با سایر شهرها، امسال استقبال از سرویس مدارس نشده و بیش از ۳ هزار خودرو کم داریم.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: جان و امنیت دانشآموزان برای ما بسیار مهم بوده و نمیتوانیم به این راحتی اصول ایمنی را نادیده گرفته و فرزندان خود را در شرایط خطرناک قرار دهیم.
طبیبی داشتن معاینه فنی برای خودروها را یکی از الزامات سرویس مدارس دانست و اضافه کرد: باید خودروهای ۷ شرکتی که برای سرویسدهی به مدارس انتخابشدهاند دارای معاینه فنی، بیمه، بیمه تکمیلی بوده و راننده نیز گواهی عدم اعتیاد و سو بیشینه ارائه دهد.
او با تأکید دوباره بر ساماندهی ایمن خودروهای سرویس مدارس اظهار کرد: کمبود سرویس مدارس سال تحصیلی قم با استفاده از چندراهکار عملیاتی مانند استفاده از تاکسیهای اینترنتی، تغییر در زمان فعالیت مقاطع مختلف تحصیلی و تصویب احتمالی شورای اداری استان در تأخیر یکساعته آغاز فعالیت ادارات قم در حال مدیریت است.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به راهکارهای عملیاتی جهت مدیریت سرویس مدارس، عنوان کرد: مدیریت تقاضا یکی از راهکارهایی بوده که در سطح شهر قم در حال انجام است بهنحویکه دوره متوسطه دوم سال ۷ صبح، متوسط اول هفت و ربع و دبستانها از ساعت ۷ فعالیت خود را آغاز خواهند کرد تا مقداری از بار تقاضای سرویس مدارس کاسته شود.
متأسفانه افزایش هزینهها نقش مهمی در کاهش انگیزه رانندگان وسایط نقلیه برای قبول سرویسهای مدارس دارد؛ با توجه به اینکه آییننامهای که مسئولیت جابهجایی دانشآموزان و سرویس مدارس را بر عهده شهرداری گذاشته است، اما همچنان عواملی موجب بیرغبتی تاکسیهای شهری به سمتوسوی سرویسهای مدارس شده است.
از سوی دیگر عدم نگرش کارشناسی به کرایهها باعث شده رانندگان، تمایلی برای بر عهده گرفتن مسئولیت سنگین در بخش سرویس مدارس نداشته باشند و دراینباره مشکلاتی همچنان لاینحل باقی بماند.
به گفته فرماندار قم، تغییر ساعت شروع مدارس قم نیاز به ۳ هزار سرویس را کاهش میدهد و در حال حاضر در شهر قم به ۶ هزار سرویس مدرسه نیاز داریم و اگر در ساعت شروع مدارس تغییری بدهیم، این تعداد سرویس به ۳ هزار دستگاه کاهش پیدا میکند.
عباس ذاکریان با بیان اینکه نرخ کرایه تاکسیهای اینترنتی باعث شده تا نرخ مشخصی برای کرایه سرویس مدرسه شکل نگیرد، افزود: شرکتهای تاکسی اینترنتی به رانندگانی که در زمینه سرویس دانشآموزی همکاری نمیکنند، خدمات ندهند.
او با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی نیز تشویقهایی برای رانندگان تاکسی اینترنتی در بحث سرویس مدارس مدون کند گفت: رانندهای که از تاکسی اینترنتی استفاده میکند، باید قوانین آن را هم بپذیرد.
ذاکریان ادامه داد: بخشی از دانشآموزان را اولیا جابهجا میکنند، اگر ساعت شروع مدرسه هفت و ساعت شروع کار ادارات نیز ۷:۳۰ باشد؛ اولیا میتوانند، مشکل کمبود سرویس مدارس را کاهش دهند.
مدیرکل آموزشوپرورش قم با اشاره به اهمیت ساماندهی سرویس مدارس بیان کرد: تلاش ما این است امسال با شعار «عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر» سعی کنیم حتیالمقدور شرایط مدرسه در همه جای استان مطلوب باشد تا خانوادهها دغدغه مدرسه نداشته باشند.
علیرضا رحیمی افزود: شعار ما «بهترین مدرسه، نزدیکترین مدرسه» است و برای اینکه خانوادهها دغدغه جابهجایی و هزینه سرویس مدارس نداشته باشند، بهتر است فرزندان خود را در نزدیکترین مدرسه نسبت به منزلشان ثبتنام کنند.
او درعینحال ابراز کرد: البته در برخی مناطق شهری به دلیل تراکم جمعیتی بالا و پیشبینی نشدن فضای آموزشی و زمین برای ساخت مدرسه، توزیع فضای فیزیکی مدارس منطبق با موقعیت جغرافیایی افراد نیست.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم از تصویب نرخ جدید سرویس مدارس قم در سال تحصیلی جاری خبر داد.
علی نیک با اشاره به تصویب نرخگذاری سرویس مدارس در قم گفت: نرخگذاری گذشته شورای اسلامی شهر قم در نرخ مدارس با توجه به افزایش قیمتها تناسبی با واقعیتهای میدانی نداشت و مورد اقبال رانندگان بخش خصوصی نبود.
او افزود: شهر قم در سال جاری دستکم به ۳ هزار سرویس نیاز دارد که سازمان تاکسیرانی صرفاً ۵۰۰ سرویس را ازاینبین میتواند تأمین کند و بقیه این نیاز از طریق رانندگان بخش خصوصی باید مدیریت شود.
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری قم اضافه کرد: مدارس غیرانتفاعی با پرداخت نرخ بسیار بالا، اغلب سرویس مدارس را به سمت خود هدایت کرده و عملاً مدارس عادی با مشکل روبهرو شدند.
نیک عنوان کرد: بر اساس نرخ جدید مورد تصویب شورای اسلامی شهر قم، نرخ سرویس مدارس با پراید و تیبا با ۴ دانشآموز ۲۸۱ هزار تومان با تعطیلی پنجشنبه و بدون این تعطیلی ۳۲۹ هزار تومان، سمند و پژو و خودروهای مشابه با ۴ دانشآموز ۳۰۵ هزار تومان با تعطیلی پنجشنبه و بدون این تعطیلی ۳۵۷ هزار تومان و در نهایت خودروی ون با تعطیلی پنجشنبه ۱۸۷ هزار تومان و بدون این تعطیلی ۲۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان قیمتگذاری شد.
معاون سازمان تاکسیرانی شهرداری قم نیز با اشاره به اینکه نرخ کرایه سرویس مدارس دانشآموزان امسال۷۰ درصد افزایشیافته است گفت: با توجه به نیاز ۲۵ هزار دانشآموز به ۶ هزار خودرو برای سرویس مدارس اقدامات برای جذب راننده در حال انجام است.
محسن ستوده مهر افزود: بالارفتن قیمت و هزینههای جاری خودرو، ارائه مدارک، چون عدم سوءپیشینه و اعتیاد، بیمه و معاینه فنی باعث شده امسال استقبال کمتری از سوی رانندگان صورت بگیرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم نیز دراینارتباط متذکر شد: در حوزه خدمات باید به سمت مردمی کردن فعالیتها حرکت نموده و از توان بخش خصوصی استفاده بیشتری شود.
ابراهیم معتمدی یادآور شد: مردمیسازی و استفاده حداکثری از توان فناوری و تکنولوژیهای مدرن بهترین راه جهت مدیریت مطلوب ناوگان عمومی قم است و در وضعیت بودجهای حاکم بر کشور و نهادهای عمومی، باید به سراغ بهرهگیری از توانبخش خصوصی باشیم.
در حال حاضر سامانه پایش ناوگان دانشآموزی “سپند” به نشانی https://irtusepand.ir در اختیار والدین جهت به اطمینان از صلاحیت رانندگان سرویس مدارس و سایر اطلاعات لازم قرار دارد.