شهردار شاهین‌شهر از آغاز به کار دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب شاهین‌شهر خبر داد.

سعید ابریشمی‌راد با اشاره به وجه تسمیه دانش و خلاقیت برای این شهر و انتخابش با توجه به ظرفیت‌های اجتماعی و ارتباطات مردمی در آن، گفت: این شهر به واسطه جمعیت جوان و تحصیل‌کرده خود می‌تواند پایلوتی برای دستاورد‌های علمی باشد که احداث موزه ملی دستاورد‌های علمی و نیز تلاش برای انتخاب این شهر به‌عنوان پایتخت کتاب، گام‌های ابتدایی برای تحقق آن است.

او با بیان اینکه دیر زمانی است توسعه از مسائل بصری و عینی عمرانی عبور کرده، خاطرنشان کرد: توسعه هر شهری غایت هدف مدیریت شهری است و توسعه نوین ظرفیت‌های اجتماعی و پایدار در گرو دانش، شعور و آگاهی جامعه است.

شهردار شاهین‌شهر، کتاب را دانش مکتوب برشمرد و ادامه داد: در گذشته دانش، اطلاعات و آگاهی از طریق نقل قول و سینه به سینه منتقل می‌شد که فرصت تخریب، تحریف و قلع حقیقت در آن وجود داشت، ولی با شکوفایی دانش مکتوب و مستندسازی، فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب بدل شد.

ابریشمی راد میزان فعالیت‌های اجتماعی در حوزه ترویج کتاب و کتاب‌خوانی، استقبال مردمی و فعالیت سمن‌ها و انجمن‌ها را شاخصه‌های اصلی در انتخاب یک شهر برای پایتختی کتاب دانست و افزود: شاهین‌شهر با دو چالش اساسی در هویت به دلیل تداخل فرهنگی و جایگاه در استان اصفهان روبرو است.

او تصریح کرد: برای تثبیت جایگاه این شهر در استان اصفهان، احداث موزه ملی دستاورد‌های علمی در شاهین‌شهر می‌تواند آن را در حوزه علم و دانش معرفی و از حذف آن در سایه شهر اصفهان جلوگیری کند و با انتخاب شاهین‌شهر به‌عنوان پایتختی کتاب در کشور نیز می‌توان فرصت توسعه پایدار را با وجود تداخلات قومیتی و فرهنگی فراهم کرد.

شهردار شاهین‌شهر با تأکید بر لزوم شناسایی کتابخانه‌های شخصی به منظور الگوسازی برای شهروندان، خاطرنشان کرد: برنامه‌های پایتختی کتاب باید نوآورانه و خلاقانه به منظور ایجاد ارتباط مؤثر با مردم، سازمان‌ها، نهاد‌ها و سمن‌های اجتماعی در راستای تدوین برنامه‌های خلاقانه و ترویج کتاب‌خوانی باشد.

ابریشمی راد با بیان اینکه شاهین‌شهر نامزد هشتمین پایتختی کتاب است، افزود: دبیرخانه دائمی پایتختی کتاب، با محوریت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان و حمایت مدیریت شهری آغاز به کار می‌کند.

منبع:ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.