حسن نوری زاده سرپرست فرمانداری سرخس گفت: محموله نخست شامل مصالح ساختمانی بارگیری شده از ایستگاه چخوف روسیه طی هفتههای قبل از مسیر ریلی ایران به بندرعباس و در نهایت به هند منتقل شد.
او افزود: پس از آن نیز طی ۲ هفته گذشته محموله بزرگ دیگر شامل ۱۳۷ واگن حامل کودشیمیایی با چهار رام قطار از این مسیر عبور کرد و به بندرعباس رسید.
سرپرست فرمانداری سرخس ادامه داد: حمل و نقل ریلی محمولههای یاد شده از روسیه به بندرعباس با مسافتی در حدود پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر طی مدت ۱۵ روز انجام شده است و همین موضوع موجب تمایل بیشتر روسها برای استفاده از مسیر ریلی ایران شده است.
نوری زاده بیان کرد: طی هفته آینده نیز یک محموله بزرگ دیگر شامل زغال سنگ از مرز ریلی سرخس عبور خواهد کرد و برای تسهیل این محموله نیز هماهنگیهای لازم را انجام خواهیم داد.
مصطفی نصیری مدیرکل راه آهن خراسان پیش از این گفته بود: ظرفیت جا به جایی بار بین المللی شامل ترانزیت ورودی و خروجی، صادرات و واردات در ایستگاه راه آهن سرخس در مرز با ترکمنستان ۷.۵ میلیون تن در سال است.
او افزود: پارسال نزدیک به سه میلیون تُن بار بین المللی از طریق ایستگاه راه آهن سرخس با ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای مرکزی تبادل شد که حدود ۱.۸ میلیون تن آن ترانزیت و بیش از ۱.۱ میلیون تن نیز صادرات و واردات بوده است.
مدیرکل راه آهن خراسان ادامه داد: در حال حاضر خدمات حمل و نقل بار داخلی و بینالمللی روزانه به وسیله ۱۰ رام قطار باری رفت و برگشت در شبکه راه آهن خراسان با عنوان "برنامهای" یا همان تردد، برنامهریزی شده ارائه میشود.
نصیری بیان کرد: این ۱۰ رام قطار باری شامل قطارهای رفت و برگشت در مسیر سرخس - ایستگاه شهید مطهری، سرخس- تربتحیدریه، ایستگاه اسفراین - سنگان و ۲ قطار سرخس- بندر عباس است.