اصغر باقرزاده گفت: در راستای عملیاتی کردن برنامهها و مجموعه فعالیتهای حوزه اقامه نماز معاونت پرورشی، طرح نور چشم به صورت فرایندی تدوین شده و به ادارت کل آموزش و پرورش استانها ابلاغ شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: این برنامه به صورت نظاممند و با کمک گروهی از معلمان، مربیان و مدیران با سابقه، آماده شده و از روز سه شنبه ۱۹ مهرماه به صورت نمادین با برگزاری نمازهای جماعت و با حضور حداکثری دانشآموزان و فرهنگیان در یکی از اماکن مقدس یا بقاع متبرکه یا حیاط مدارس برگزار و توسط صدا و سیمای شهرستانها و مرکز استان و رسانههای محلی پوشش داده خواهد شد.
وی افزود: شروع آموزش عملی نماز توسط معلمان پایههای دوم و سوم ابتدایی دختران، و پایههای هفتم و هشتم پسران با استفاده از محتوای کتابهای درسی؛ تمهید مقدمات برای آشنایی و آموزش دانشآموزان با موضوع «تقلید و مرجعیت» و آشنایی آنها با مراجم عظام تقلید؛ اهتمام جدی به امر آموزش مستمر دانشآموزان در آستانه تکلیف در طول سال تحصیلی، برگزاری با شکوه مراسم جشن تکلیف (بهار بندگی) برای دختران پایه سوم ابتدایی و پسران پایه هشتم دوره متوسطه اول در پایان سال تحصیلی بخشی از برنامههای طرح نور چشم میباشد.
باقرزاده تاکید کرد: شناسایی توانمندیهای متنوع دانشآموزی و آماده سازی بستری برای به کارگیری آن در اقامه نماز مانند پخش اذان دانشآموزی ترجیحا به صورت زنده در مدرسه، معرفی و تشویق دانشآموزان خلاق و فعال امر نماز در مناسبتها یکی از اولویتهای ما است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: ارزیابی فعالیتها و برگزاری اجلاسیههای نماز دانشآموزی در مناطق، شهرستانها و مراکز استان با هدف تجلیل از فعالان، خادمان و برگزیدگان اقامه نماز و ارائه الگوهای برتر با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی؛ برقراری تعامل پویا و سازنده میان مدارس، مساجد و جامعه محلی با تاکید بر اجرای طرح پیوند مدرسه، مسجد، منزل و نماز جمعه از موضوعاتی است که همکاران خدوم فرهنگی سراسر کشور باید به آن توجه کنند.
وی ادامه داد: از ظرفیت تشکلهایی مثل سازمان دانش آموزی و بسیج دانش آموزی و به خصوص هیاتهای مذهبی دانشآموزی جهت اقامه باشکوه نماز جماعت به ویژه به عنوان موذن، مکبر، خادم الصلوه نباید غافل شد و دانش آموزان عزیز ما این توانایی را دارند که فریضه نماز را به زیبایی هر چه تمامتر در مدارس خود به صورت جماعت برگزار کنند.
باقرزاده تصریح کرد: استفاده حداکثری از ظرفیت استانداریها، فرمانداریها و سایر دستگاههای اجرایی با محوریت ستاد اقامه نماز؛ جلب همکاری اولیای دانشآموزان در فعالیتهای مختلف اقامه نماز، یکی از راهکارهایی است که میتواند به حل و فصل برخی مشکلات و چالشها مانند عدم وجود نمازخانه یا تجهیز نبودن آن در مدارس کمک کند.