بیش از ۶۵ هزار هکتار از مراتع خلخال مورد استفاده عشایر است

رییس اداره امور عشایری شهرستان خلخال گفت: بیش از ۶۵ هزار هکتار از مراتع خلخال مورد استفاده احشام عشایر این شهرستان قرار دارد.

سعید زهتابی گفت: هم اکنون یک هزار و ۲۰۰ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۶۵۰۰ نفر در حدود ۳۰ قشلاق و ۵۲ ییلاق سه بخش مرکزی، شاهرود و خورشرستم این شهرستان به صورت فصلی اسکان و جابجا می‌شوند.

رییس اداره امور عشایری شهرستان خلخال می گوید: عشایر خلخال با برخورداری از ۶۷ هزار و ۵۰۰ واحد دامی سالانه بیش از ۳۹۰ تن گوشت قرمز، ۳۸ تن الیاف دامی، یک هزار و ۵۹۰ تن شیر و ۳۰۰ تن پنیر تولید می کنند و نقش مهمی در تامین محصولات دامی منطقه ایفا می کنند.

او با اشاره به پراکندگی عشایر خلخال در سه بخش خورش رستم، مرکزی و شاهرود و کوهستانی بودن منطقه گفت: تاکنون ۲۵۰ کیلومتر راه دسترسی به ییلاقات عشایر احداث شده که همه ساله قبل از آغاز کوچ بهاره عشایر این راه ها مرمت و بهسازی می‌شوند.

رئیس اداره امور عشایری خلخال در ادامه از اجرای طرح‌های جدیدی برای ارتقای سطح زندگی عشایر شهرستان خبر داد و می گوید: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به جایگزینی سوخت‌های فسیلی به جای چوب‌های جنگلی، اجرای سامانه هوشمند و صدور کارت برای عشایر، تامین تانکر ذخیره آب شرب و پنل خورشیدی، راه اندازی شرکت تعاونی مستقل عشایر و توزیع سبوس جو و آرد در بین عشایر این شهرستان اشاره کرد.

به گفته او، در ۶ ماهه نخست امسال ۱۰۲ تن جو یک هزار و ۶۷ تن آرد، ۴۷۳ تن کنسانتره، ۵۳۸  تن ذرت در بین عشایر شهرستان توزیع شده است.

زهتابی گفت: هم اکنون ۶۰ تن کنسانتره تهیه و آماده توزیع است که از امروز در بین عشایر خلخال توزیع خواهد شد.

او با بیان اینکه بیشترین تعداد صندوق اعتباری خرد زنان در شهرستان خلخال راه اندازی شده است، می گوید: از مجموع ۲۸ صندوق اعتباری خرد زنان استان اردبیل ۱۳ صندوق در مناطق عشایری خلخال ایجاد و راه اندازی و ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای فعالیت این تعاونی اعتبار تزریق شده است.

رئیس اداره عشایری شهرستان خلخال گفت: هم اکنون ۹۰ درصد از عشایر خلخال از آب آشامیدنی سالم و همچنین ۸۰ درصد جمعیت عشایری این شهرستان از راه دسترسی مناسب و۷۰ درصد از سرویس‌های بهداشتی برخوردار هستند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.