توسعه کشت برنج با آبیاری کم در دستور کار قرار گرفت

معاونت امور زراعت گفت: افزایش تولید ۵۰۰ هزارتنی تولید برنج با استفاده از ارقام مقاوم به خشکی و هیبرید در دستور کار قرار گرفته است.

آقای علیرضا مهاجر معاونت امور زراعت وزارت جهاد در اولین اجلاس سراسری الگوی کشت محصولات کشاورزی گفت: ۷۰ درصد تولیدات کشاورزی در بخش زراعت است که در ۱۲میلیون هکتار کشت می شود. غلات مهمترین رکن امنیت غذایی و نباتات علوفه ای به عنوان تغذیه دام و همچنین سبزیجات تامین کننده بخش اعظم نیاز تازه خوری روزانه افراد در این بخش قرار دارد.

به گفته او، اصلاح ساختاری دسترسی به نهاده ها و کاهش مصرف نهاده  از برنامه ما است، راهبرد در غلات بویژه گندم و جو افزایش عملکرد و کاهش سطح خواهد بود که تناوب را هم در این بخش اجرا کنیم.

مهاجر می گوید: امسال علاوه بر ۷ میلیون و ۳۵۰ هزار تن گندم، ۴۵۰ هزار تن بذر خریداری کردیم که رقم‌ بی سابقه است.

معاونت امور زراعت افزایش عملکرد در واحد سطح، کاهش مصرف آب، سم و کود، ارتقای کیفیت در ارتباط با حفظ سلامت جامعه و توسعه آبیاری میکرو را از اولویت های اصلی اعلام کرد.

به گفته او، ادوات کشاورزی را هم در راستای اجرای الگوی کشت تغییر می دهیم به طوریکه با شرایط فعلی کشاورزان سازگار باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی می گوید: افزایش تولید و خودکفایی و صادرات پنبه از جمله برنامه های وزارت جهاد است که امیدواریم سازمان پنبه هم احیا شود تا بتوانیم تولید این محصول صنعتی را رشد دهیم. کمااینکه در گذشته صادرکننده پنبه بودیم.

مهاجر انتقال کشت محصولات سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه ها را از دیگر برنامه وزرات جهاد کشاورزی اعلام کرد و گفت: میزان تولید محصولات سبزی و صیفی ۲۸ میلیون تن در سال است که این تولیدات به فضای گلخانه منتقل می شود.

به گفته او، توسعه کشت برنج با آب کم همچون آبیاری نواری در دستور کار است، به همین‌خاطر امسال با کشت قراردادی برنج افزایش تولید ۵۰۰ هزار تن را در دستور کار قرار دادیم.

معاونت امور زراعت گفت: تولید ارقام هیبرید در بحث برنج از جمله مهم ترین برنامه های ما با سازمان تحقیقات و آموزش است که امیدواریم هر چه سریع تر افزایش یابد تا تولید شلتوک از ۴ تن به ۱۰ تن برسانیم.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار