سازمان ملل:

درخواست روسیه برای رای‌گیری غیرعلنی درباره الحاق رد شد

مجمع عمومی سازمان ملل تصمیم گرفت رای‌گیری درباره همه‌پرسی الحاق مناطق اوکراین به روسیه را علنی برگزار کند.

خبرگزاری رویترز با بیان آنکه مجمع عمومی سازمان ملل درخواست روسیه برای رای‌گیری غیر علنی را رد کرده است، در گزارشی اعلام کرد این نهاد بین‌المللی ملل با ۱۰۷ رای موافق تصمیم به رای‌گیری علنی درباره «همه‌پرسی الحاق شرق اوکراین به روسیه» گرفته است.

این رای‌گیری روز سه‌شنبه یا چهارشنبه هفته جاری انجام خواهد شد و در تصمیمی که روز دوشنبه برای رای‌گیری علنی گرفته شده است تنها ۱۳ کشور مخالف آن بوده‌اند، ۳۹ کشور دیگر رای ممتنع دادند و بقیه کشور‌ها - از جمله روسیه و چین - رای ندادند.

«واسیلی نبنزیا» سفیر روسیه در سازمان ملل، در دیدار روز دوشنبه، تلاش برای محکوم کردن مسکو را زیر سوال برد و گفت: «روسیه استدلال می‌کند که لابی غرب به این معنی است که اگر مواضع به طور علنی بیان شود ممکن است کار بسیار دشوار شود.»

پس از اینکه مجمع عمومی روز دوشنبه تصمیم گرفت درباره پیش‌نویس قطعنامه رای‌گیری عمومی برگزار کند، روسیه بلافاصله تلاش کرد تا این نهاد را وادار به بررسی مجدد این موضوع کند، اما به طور قاطع با مخالفت مواجه شد.

همه‌پرسی برای پیوستن بخش‌هایی از شرق اوکراین به روسیه، به تازگی در ۴ منطقه شرقی اوکراین انجام شد، پس از آن مجلس دومای روسیه روز دوشنبه هفته گذشته به اتفاق آرا پیش نویس قانون الحاق چهار منطقه از اوکراین شامل جمهوری‌های دونتسک، لوگانسک و مناطق زاپروژیا و خرسون به روسیه را به تصویب رساند.

در همین راستا چهارشنبه هفته گذشته «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، قانونی برای تصویب الحاق ۴ منطقه «دونتسک، لوگانسک، خرسون و زاپوروژیا» به روسیه را امضا کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار