اهمیت نقش پلیس در امنیت خانواده و جامعه چیست؟

پلیس در امنیت خانواده و جامعه نقش زیادی دارد و در طول تاریخ این موضوع گواه روشن و شفاف بوده است.

زهرا میرزایی درباره نقش پلیس در امنیت خانواده و جامعه گفت: تعامل خانواده با پلیس بسیار اهمیت دارد، آگاهی اعضای خانواده و افراد جامعه از خدماتی که می‌توانند از نیروی پلیس دریافت کنند از قبیل خدمات مشاوره و مددکاری که در نیروی انتظامی به افراد داده می‌شود، بسیار حائز اهمیت است. ما از خانواده انتظار داریم در روند جامعه پذیر کردن افراد نکاتی را مد نظر داشته باشد و با نهادینه کردن اینکه نیرو‌های انتظامی ضامن امنیت هستند، اعتماد را در بچه‌ها ایجاد کنند.

این کارشناس بیان کرد: وقتی افراد احترام گذاشتن به هنجار‌های داخل خانواده و بعد جامعه را نپذیرد این را درک می‌کند که در نهایت با برخورد مواجه می‌شود و این برخورد از سمت نیرو‌های نظامی و انتظامی در جامعه است که باید این نگاه را تغییر داد که باید نهاد‌هایی مثل آموزش و پرورش و افرادی که در نیرو‌های انتظامی خدمات مشاوره و مددکاری به فرزندان ارائه می‌دهند، کمک کنند.

میرزایی بیان کرد: یکسری المان‌هایی در جامعه وجود دارد که احساس امنیت اجتماعی را در زنان کاهش می‌دهد، حضور نیرو‌های انتظامی و پلیس یکی از عواملی است که احساس امنیت اجتماعی را افزایش می‌دهد اما زنان باید از قوانین آگاهی داشته باشند و اطلاعات خود را در زمینه قوانین شهروندی ارتقا دهند.  در جامعه خانواده مهمترین نهادی است که افراد را جامعه پذیر می‌کند و رشد می‌دهد اگر جامعه را به عنوان یک ساختمان در نظر بگیریم آجر‌های این ساختمان خانواده‌ها هستند که افراد را برای ساختن اجتماع تربیت می‌کنند. باید نگرانی داشته باشیم که فرزندان احساس ناامنی نکنند و قوانین را به فرزندان خود یاد دهیم تا در هنگام مواجهه با مشکلی به پلیس مراجعه کنند و از در کنار پلیس بودن احساس امنیت کنند.

موسوی راد، مدیرکل مددکاری و مشاوره اجتماعی فراجا گفت: پلیس در سال حدود یک صد میلیون خدمت به مردم ارائه می‌دهد، پس یک ارتباط متقابل دائمی بین مردم و پلیس وجود دارد، ما از خانواده گسترده به سمت خانواده هسته‌ای حرکت کردیم، آن نقش‌هایی که خانواده گسترده قبلا ایفا می‌کرد خیلی کمرنگ‌تر شده طبیعتاً این موضوع پیامد‌ها و اختلافاتی را به وجود می‌آورد و وقتی اختلافی حل نشود قطعاً به پلیس می‌رسد و پلیس با توجه به فهمی که از شرایط جدید دارد به این درک رسیده که باید با رویکرد‌های اجتماعی و ایجابی به مواجهه با شرایط جدید رفت.  طبیعتاً هر سازمان و نهادی برای بهبود عملکرد خود حتماً یک مولفه‌هایی را برای ارتقاء کیفیت عملکرد و ارائه خدمات و بهبود فرآیند‌های خود طراحی می‌کند. از سال ۹۰ طرح مدیریت کیفیت در حوزه پلیس اجرایی و در فرایند‌ها بازنگری شد و اتفاقات خوبی در محیط و کار‌ها رخ داد. در حوزه آموزش؛ آموزش‌هایی پلیس از دانشگاه پلیس دریافت می‌کند و در طول ارائه خدمت این آموزش‌ها به تناسب به آن‌ها داده می‌شود و اخیرا بحث هوشمندسازی خدمات مطرح است تا بتوانیم در بستر فضا‌های موجود حضور افراد را کم و خدمات را بیشترکنیم.

مدیرکل مددکاری و مشاوره اجتماعی فراجا ادامه داد: بر خلاف سایر نیرو‌های نظامی پلیس با دشمن مواجه نیست با افرادی مواجه است که فرآیند جامعه پذیر بودن را خوب طی نکردند که این افراد سه تا چهار درصد جامعه را تشکیل می‌دهند. هر چقدر روی جامعه پذیر بودن، مسئولیت پذیری فردی و اجتماعی و قانون مداری افراد در سیستم‌های آموزشی و فرهنگی بیشتر کار کنیم قطعاً مراجعه به سایر نهاد‌های مداخله‌گر مثل پلیس کاهش پیدا می‌کند. هر چقدر فرآیند جامعه پذیری را متناسب با شرایط اجتماعی کنونی گسترش و توسعه دهیم قطعاً این مداخله‌های سخت برای ورود به این داستان‌ها کاهش پیدا می‌کند و این در بستر همه سازمان‌ها و نهاد‌ها است.

موسوی راد خاطرنشان کرد: با توجه به تناسب فرهنگی داخل کشور به عنوان جامعه اسلامی، در ارتباط با بانوان پروژه‌های خاصی در حوزه پلیس وجود دارد و دانشکده پلیس زنان به طور ویژه داریم و خدماتی در کلانتری‌ها الزاماً باید توسط بانوان ارائه شود و دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد که تامین امنیت روانی برای مراجعین خانم در حوزه انتظامی فراهم شود.

موسوی راد ادامه داد: در ۲۲ سال پیش معاونت اجتماعی در پلیس تاسیس و در تمام پلیس‌های تخصصی و کلیه مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها راه اندازی شد، معاونت اجتماعی از زیر مجموعه‌های کلان آموزش همگانی، مشارکت عمومی، اطلاع رسانی مستندات، مطالعات و رویکرد اجتماعی در قبال مواجهه با مردم تشکیل شد. معاونت فرهنگی و اجتماعی پلیس رابط بین مردم و پلیس است و یکی از حوزه‌هایی که حوزه اجتماعی پلیس را به صورت خیلی پررنگ جاری می‌کند؛ مراکز مشاوره کلانتری‌ها است.  پلیس ۱۱۰، تلفن ۱۹۷ و۰۹۶۵۸۰ که تمام ساختار‌های پلیس به ۰۹۶۵۸۰ متصل است.

برچسب ها: پلیس ، جامعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار