معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان برای تبدیل شدن به محور اقتصاد باید مورد توجه قرار گیرد.

عباس زاده معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی در جشنواره ملی زرشک که در روستای محمد آباد علم شهرستان قائنات برگزار شد، اقتصاد را یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت‌های اقتصادی و کشاورزی بزرگی که دارد، می‌تواند عامل پیش برنده ما در افق چشم انداز‌ها باشد.

او  افزود: برخورداری از رفاه، امنیت غذایی، سلامت و رفع فقر از مؤلفه‌های بزرگ افق چشم انداز کشور است.

عباس زاده با بیان این که خراسان جنوبی از نظر وسعت، سومین استان کشور است، تصریح کرد: ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان برای تبدیل شدن به محور اقتصاد باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: از دست دادن فرصت‌ها در گذشته آثار سوئی را برای کشور رقم زده، ولی نگاه و اقدام جهادی دولت و مجلس اتفاقات بزرگی را در حوزه‌های اقتصادی بوجود آورده است.

او عنوان کرد: به واسطه برپایی جشنواره ملی زرشک در شهرستان‌های استان عملیات اجرایی شهرک بارگاهی زرشک در زیرکوه شروع شده است.
عباس زاده با تأکید بر این که باید روحیه امید و نشاط را برای رسیدن به وضع مطلوب در مردم تقویت کنیم، اظهار کرد: باید با ارائه فواید زرشک، این محصول را در دسترس همه مردم ایران قرار دهیم.

مطالبه‌گری اهداف جشنواره زرشک ادامه دارد

جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در در افتتاحیه جشن برداشت زرشک در شهرستان قائنات گفت: پس از برگزاری جشنواره ملی زرشک، مطالبه‌گری در مورد اهداف آن ادامه خواهد داشت.

او به روند برگزاری و شکل گیری کمیته های جشنواره و اقدامات آن‌ها گریزی زد و با بیان اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک افزود: شروع این برنامه باعث شده از همان روزهای ابتدایی زرشک به طور چشمگیری افزایش قیمت یافته و جایگاه خود را پیداکند.

جعفری بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی در حوزه زرشک، چند وظیفه سازمانی و ساماندهی شده دارد یکی این که فعالیت واهداف جشنواره به صورت مدون ادامه یابد تا به شکل جریانی مطالبه گر درآمده و به صورت جدی در مورد آن مطالبه گری شود.

جعفری بیان کرد: حتی اگر به یکی از دستاوردهای جشنواره اشاره کنیم برای مثال احداث شهرک ۱۲ هکتاری بارگاهی زرشک محقق شود؛ با عملی شدن همین یک مورد، هدف گزاری درستی در حوزه تولید زر شک محقق شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به اهمیت نحوه استفاده از منابع آب و تولید در استان نیز اشاره و اظهار کرد: توجه به این موضوع ارتقای کیفی تولیدات خراسان جنوبی را به دنبال دارد که در این جهت جشنواره ملی زرشک با تکیه بر نظرات مشورتی کارشناسان و تدابیر استاندار از حدود سه ماه قبل با رصد حوزه‌های مختلف و مرتبط وقایع خجسته‌ای در این بخش‌ها رخ داده است.

او به تشریح برنامه‌های جشنواره در پنج شهرستان پرداخت و تصریح کرد: معرفی محصول در سطح ملی و بین المللی، گردشگری کشاورزی و گردشگری مزرعه، آموزش کشاورزان، معرفی ارزش‌های دارویی و اقتصادی زرشک، جذب سرمایه‌گذار برای توسعه صنایع تبدیلی و غذایی و کمک به بازاریابی از اهداف اصلی جشنواره است.

قاینات مقام اول تولید زرشک خراسان جنوبی را دارد

محمدی فرماندار قائنات نیز گفت: این شهرستان با داشتن ۱۲ هزار و ۵۰۰ بهره‌بردار و تولید ۴۰ درصد زرشک خراسان جنوبی مقام اول تولید این محصول را داراست.

او افزود: سطح زیر کشت زرشک در قائنات ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار است که از این سطح سالانه حدود هفت هزار تن زرشک خشک برداشت می‌شود.

محمدی بیان کرد: ۴۰ درصد زرشک استان محصول قائنات است و این شهرستان قطب تولید این محصول شاخص به شمار می‌رود.

فرماندار قائنات اظهار کرد: هدف از برگزاری این قبیل برنامه‌ها کمک به جذب سرمایه‌گذار، بازاریابی و فروش محصول، افزایش قیمت فروش، کمک به گردشگری کشاورزی و معرفی محصولات راهبردی استان در سطح ملی و فراملی است.

او با اشاره به راه‌اندازی مرکز ترویج زرشک و عناب که همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی در شهر نیمبلوک افتتاح شد، ادامه داد: افتتاح این مرکز زمینه تولید محصولات ارگانیک را در منطقه فراهم می‌کند که در آینده نتایج آن بیشتر دیده خواهد شد.

محمدی افزود: تولید محصولات ارگانیک باید مورد توجه کشاورزان باشد چرا که این موضوع برای مصرف‌کننده اهمیت بسیار زیادی دارد و مدیران استانی و کشوری نیز باید زمینه بهره‌وری بهتر از محصول زرشک را فراهم کنند.

فرماندار قائنات بیان کرد: با توجه به تأکید مقام معظم رهبری به تولیدات دانش‌بنیان و با تحقیق، پژوهش و اقدامات دانشگاه‌های مستقر در شهرستان قائنات، پارک علم و فناوری و ساخت دستگاه‌های جدید، مشکلات فراروی صادرات محصولات ارگانیک نیز حل خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.