حذف بیماری سل با توجه به همجواری سیستان و بلوچستان با دو کشور آلوده جهان یعنی افغانستان و پاکستان نیاز به عزم ملی و مشارکت تمامی نهاد‌ها و سازمان‌های ذیربط را دارد.

دکتر مهدی زنگنه، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ضمن گرامیداشت روز ملی بیماری سل گفت: بیماری سل به رغم گذشت دهه‌ها از شناسایی عامل بیماری سل و وجود دارو‌های موثر، همچنان از کشنده‌ترین بیماری‌های عفونی در دنیاست و هر ۱۸ ثانیه یک انسان را به کام مرگ می‌کشاند.

وی با اشاره به این موضوع که ابتلا و مرگ ناشی از بیماری سل علاوه بر مشکلات اقتصادی بر خانواده و جامعه اثرات منفی روانی بر کیفیت زندگی افراد و خانواده‌ها وارد می‌کند، افزود: این بیماری به دلیل افزایش شیوع در جهان، در سال ۱۳۷۲ از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان اورژانس جهانی اعلام شد و در سال ۱۳۹۵حذف سل تا سال ۲۰۵۰ در سازمان بهداشت جهانی هدف گذاری شد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: ارائه خدمات رایگان از جمله تشخیص آزمایشگاهی، بیماریابی، درمان و کنترل بیماران از نقاط قوت این برنامه می‌باشد و در حال حاضر تعداد ۲۵۰ بیمار مبتلا به بیماری سل در حوزه تحت پوشش دانشگاه زاهدان مراحل درمان خود را سپری می‌کنند.

وی ادامه داد: همه گیری کرونا باعث افت شاخص‌های شناسایی و درمان بیماران مبتلا به سل در جهان، ایران و همچنین این دانشگاه شده است و شاخص‌های نظام مراقبت سل را حداقل ۵ سال به عقب بازگرداند که برون رفت از این مشکل نیازمند عزم ملی و همه جانبه است و لازم است که هر یک از ما، متناسب با سطح دانش و مهارت، خلاقیت و احساس مسئولیت در زمینه اطلاع رسانی عمومی و تقویت بیماریابی و...، نقش آفرین باشیم.

دکتر زنگنه افزود: آزمایشگاه مرجع منطقه‌ای سل دانشگاه زاهدان برای پنج سال متوالی در برنامه ارزیابی خارجی کیفیت آزمایشگاه مرجع سلامت، که با همکاری آزمایشگاه مرجع فرا ملی سوئد و با عنوان "سنجش مهارت تعیین حساسیت میکروبی نسبت به دارو‌های خط اول درمان بیماری سل" اجرا گردیده، حائز رتبه عالی و مقام اول کشوری می‌باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار