محمد غفوری کارشناس فضای مجازی میگوید: امروزه محبوبیت شبکههای اجتماعی در بین عموم مردم در تمام ردههای سنی بر کسی پوشیده نیست، دسترسی آسان به شبکههای اجتماعی باعث راحتی ارتباط میان کاربران در سراسر جهان شده و همچنین این فضا در موضوعات مختلف آموزشی، افزایش آگاهی، گفتگو و بحث درباره موضوعات مختلف، گذراندن اوغات فراغت، اشتغال، اقتصاد و. دارای اهمیت زیادی است.
او گفت: در این بین برنامههای پیام رسان و شبکههای اجتماعی ارائه شده در ایران نسبت به برنامههای مشابه خارجی از اقبال کمتری برخوردار هستند.
به گفته آقای غفوری با محدود شدن شبکههای اجتماعی گروه متا و ... در روزهای اخیر کاربران فضای مجازی باید به برنامههای بومی مشابه که دارای مشکلاتی از جمله پایین بودن سرعت، کم بودن تعداد سرورها هستند روی بیاورند.
او افزود: بررسیها نشان میدهد کاربران فضای مجازی و صاحبان کسب و کارهای آنلاین علت اولیه نارضایتی خود از برنامههای پیام رسان داخلی را تعداد زیاد این برنامهها عنوان میکنند.
آنها میگویند این روزها باید به دنبال مخاطبان و مشتریهای خود در برنامههای پیام رسان مختلف ایتا، آیگپ، روبیکا، شاد، سروش، بله و ... باشند.
لازم است بیان شود افراد نمیتوانند تمامی برنامهها را روی گوشی خود نصب کنند و تعداد زیاد برنامههای پیام رسان آنها را «سردرگم» کرده است.
افراد با سلیقههای متفاوت هر کدام یک برنامه پیام رسان را بر روی گوشی خود نصب میکنند، که به علت متنوع بودن پیام رسانهای داخلی، نمیتوانند همه مخاطبانشان را در یک برنامه داشته باشند.
به گفته غفوری، مردم خواهان حمایت از برنامههای ایرانی هستند، اما بدون شک یکی از مهمترین دلایل محبوب نبودن برنامههای داخلی نسبت به مشابه خارجی تعداد زیاد برنامههای ارائه شده و ضعف در خدمات دهی این برنامهها است.
این کارشناس فضای مجازی میگوید: برنامه ایتا هنوز بعد از گذشت ۵ سال از محدود شدن تلگرام نتوانسته است جایگزین خوبی برای این برنامه باشد.
غفوری در پایان گفت: این روزها با محدود شدن برنامههای واتساپ و اینستاگرام، کسب و کارها دچار اختلال جدی شده اند، که میطلبد مسئولین وزارت ارتباطات دولت انقلابی با حمایت از فقط یک نرم افزار بومی پیام رسان مشابه واتساپ و اینستاگرام و حذف سایر برنامهها در وهله اول به سردرگمی کاربران فضای مجازی پایان دهد.