شناسایی ۵۴ مورد سالک، آن هم فقط در نیمه نخست امسال در اسفراین، بیانگر روند افزایشی شیوع این بیماری است.

 مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی اسفراین گفت: با توجه به اینکه پارسال ۱۳۰ مورد و سال پیش از آن هم ۷۸ مورد سالک گزارش شد، گزارش ۵۴ مورد سالک، آن فقط در نیمه نخست امسال، بیانگر روند افزایشی شیوع این بیماری است.

مریم سلطانی گفت: بیشترین موارد سالک که بچه‌ها و محصلان و خانه دار‌ها هستند، به مراکز جامع سلامت شهید شکوهی، توی، سارمران و زرق آباد و ملک افضلی و اتیمز گزارش شد.

او گفت: سالک که از موش به عنوان مخزن، آغاز و به وسیله پشه خاکی منتقل می‌شود، از شهریور تا آذرماه شایع می‌شود و اوج شیوع آن، آبان ماه است.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی اسفراین گفت: توزیع اسپری دورکننده حشرات، جلب مشارکت دهیاری‌ها و شهرداری‌ها برای جمع آوری سریع نخاله‌های ساختمانی و از بین بردن کانون‌های سالک، توصیه به تردد و اقامت نکردن شامگاهی در محل‌های آلوده را از مهم‌ترین اقدامات علوم پزشکی عنوان کرد.

انتظار می‌رود دانشکده علوم پزشکی اسفراین، نهاد‌های سهل انگار از جمله دهیاری‌ها و شهرداری‌ها را که برای حذف کانون‌های این بیماری، اقدامی نکرده اند، مورد خطاب و مطالبه قرار دهد.

سالک یا لیشمانیوز شایع‌ترین نوع بیماری پوستی است که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود، این بیماری واگیردار است و عامل این بیماری انگلی به نام لیشمانیا است.

برچسب ها: سالک ، علوم پزشکی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.