بهترین زمان برای غربالگری بینایی کودکان چه سنی است؟

معاون توسعه پیشگیری بهزیستی استان سمنان گفت: در نیمه نخست امسال، هفت هزار کودک در استان غربالگری بینایی شدند اما بهترین زمان برای غربالگری بینایی کودکان چه سنی است؟

انسیه ایمانی، معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان با اشاره به اجرای طرح غربالگری بینایی در استان و اهمیت پیشگیری از معلولیت‌ها اظهار کرد: یکی از اهداف مهم سازمان بهداشت جهانی، افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری‌های چشمی دوران کودکی و نیز افزایش سطح مراقبت‌های چشمی در بیماری‌هایی از قبیل آمبلیوپی و عیوب انکساری است.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از اختلالات بینایی، توجه به آمبلیوپی (تنبلی چشم) به‌عنوان یکی از اولویت‌های برنامه پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی قرار گرفته است.


وی با اشاره به قانون جامع حمایت از حقوق معلولان گفت: گروه هدف این برنامه کودکان سه تا ۶ سال هستند و هدف از اجرای آن شناسایی، تشخیص و درمان به‌موقع اختلالات عیوب انکساری، تنبلی چشم در کودکان این رده سنی است.


وی بیان کرد: این در حالی است که مراجعه به‌موقع والدین و غربال بینایی کودکان می‌تواند به تشخیص سلامت چشم کودک یا درمان به‌موقع در موارد مبتلا کمک شایانی کند.

معاون توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی استان سمنان اضافه کرد: در سال گذشته حدود یک هزار و ۲۰ کودک به اپتومتریست و ۲۴ کودک به چشم‌پزشک برای پیگیری‌های تخصصی ارجاع شدند.

ایمانی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، برنامه غربالگری بینایی با استفاده از دو روش چارت E و دستگاه غربالگر عیوب انکساری در سه سطح توسط غربالگر در صورت وجود مشکل دو سطح اپتومتریست و چشم‌پزشک در استان انجام می‌پذیرد.

وی بیان کرد: امسال، ۲۸ پایگاه غربال بینایی اعم از مؤسسات مجری طرح، مراکز مثبت زندگی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی زمان شیوع کرونا انجام غربالگری را در استان بر عهده دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.